…însăşi Arta Vieţii şi nu o artă particulară
oarecare trebuie recunoscută, în mod general şi evident, drept artă supremă,
iar cultivarea acestei arte şi nu cultivarea ştiinţei, a tehnicii, nici chiar a
religiei, ar trebui să constituie primul şi ultimul scop al educaţiei. Nu este
vorba, evident, de acea artă a vieţii care constă, în ultimă instanţă, în
disimulare, refulare şi minciună, ci de o artă prin care se revelează cel mai
profund adevăr al omului, de o artă care reprezintă realitatea profundă a
Spiritului. (p. 26, în carte)
…Tinerii tocmai că nu vor să se îmbogăţească, ei se dezinteresează de bani, aşa cum
n-au făcut-o în Europa decât aristocraţii în epocile lor de apogeu. În sfârşit
– şi aceasta este cea mai importantă dintre previziunile pe care le putem face
– tinerii se vor dezvolta ca nişte personalităţi mult mai independente decât au
fost părinţii lor. Această aserţiune are cu ce să-i surprindă pe cei mai mulţi,
care consideră că noul tineret este esenţialmente docil, servil şi lipsit de
personalitate. Este foarte posibil să intrăm într-o epocă de dogmatism şi nu
într-una critică, dar epocile bogate în oameni liberi, aşa cum a fost
Antichitatea clasică, au fost şi ele dogmatice în spiritul lor. Atunci când se
vorbeşte despre libertatea umană, esenţialul nu constă în drepturi, nici în
gândirea liberă, ci în tipul omului
liber, spre deosebire de acela al omului-sclav. Or, toţi tinerii din ziua
de azi primesc, în ţările în care ordinea socială e inspirată de spiritul lor,
o educaţie asemănătore cu a prinţilor de odinioară; tinerii, în anii lor de
formare, sunt privilegiaţi; un
autoritarism brutal nu-i afectează de regulă decât pe adulţi. Şi dacă este aşa,
pare aproape sigur că aceşti tineri îşi vor dezvolta mai târziu aceleaşi
calităţi de independenţă care îi caracterizau odinioară pe nobili. Existenţa
unei discipline nu doar impuse, ci liber consimţite, nu se opune unui asemenea
rezultat, dimpotrivă: partea inferioară a fiinţei umane trebuie întotdeauna
disciplinată, pentru ca virtuţile sale superioare să se poată afirma liber; şi
cu cât clasele despre care vorbim sunt mai tinere şi mai primitive, cu atât au
mai multă nevoie de disciplină. În ceea ce priveşte filosofia sau religia
uniformă, care vor continua poate să domnească în cutare sau cutare ţară, să nu
uităm că aceeaşi uniformitate a caracterizat şi lumea creştină până abia acum
câteva secole. Dinspre partea mea, nu am nicio teamă de lungă respiraţie, dacă
mi se permite să spun aşa, pentru Destinul Libertăţii Europene. Cred,
dimpotrivă, că într-o jumătate de secol Europa va fi mai liberă, şi într-un
sens mai nobil, decât a fost în al nouăsprezecelea. (p. 193 în carte)