...Mai avem de evitat două erori: mai întâi aceea
de a respinge tot trecutul Bisericii, de a dispreţui şi de a
condamna tot ce a înfăptuit ea, şi de a spune schematic, aşa cum se
face astăzi fără încetare, într-o manieră abominabilă, că Biserica a fost tot
una cu obscurantismul. Se spune că gândirea iudeo-creştină este cauza şi
originea răului actual în totalitate, a absolutismului de stat, a alienării
capitaliste, a minciunii şi a ipocriziei generale, a complexului lui
Oedip sau a celui de culpabilitate, a discriminării femeii, a sclavagismului
din lumea treia, a denaturării Naturii. Biserica medievală e identificată
cu Inchiziţia, cu iobăgia, cu Cruciadele, cu teocraţia, cu construirea cu de-a
sila a catedralelor de către un popor teoretizat şi îndobitocit. Apoi au venit
Galilei, începuturile capitalismului, invadarea întregii lumi şi împărţirea
acesteia, distrugerea culturilor indigene originale, subjugarea popoarelor de
dogma şi morala creştină. Tot răul îşi are originea aşadar în iudeo-creştinism
şi, alături de aceste acuzaţii pe cât de înverşunate pe atât de simpliste,
găsim glorificarea păgânului fericit şi pur, a unui
politeism umanist şi liberal, a unei copilării spirituale pe care creştinismul
ar fi avortat-o.
Există în toate acestea puţin, dar foarte
puţin adevăr în ceea ce priveşte creştinătatea. Dar ar trebui să se
restabilească exactitatea istorică asupra aproape a fiecărui punct, căci aici
acţionează exaltarea polemică, aflată în slujba ideologiilor, care sunt în
realitate totalitare şi prea puţin apropiate de adevăr. Într-o zi voi scrie o
pledoarie în favoarea trecutului Bisericii vizavi de absurdităţile care ne sunt
concedate. Nu e mai puţin adevărat însă că la fundamentul tuturor acestor
acuzaţii absurde stă subminarea reală a
creştinismului.
Cealaltă eroare cu care ne confruntăm proclamă fie:
astăzi nu mai e aşa – fie: au mai existat şi alte
lucruri decât acestea în istoria Bisericii şi e suficient să amintim de Sfântul
Francisc din Assisi sau de Las Casas. Totuşi, Biserica a avut tresăriri
frumoase de adevăr (Sinodul de la Barmen). Totuşi au
existat şi papi adevăraţi şi a existat, desigur, credinţa individuală şi
neştiută de nimeni. Toate acestea sunt exacte, dar nu înlătură acuzaţiile
grave, grosolane şi infantile al căror obiectiv adevărat este acela de a supune
omul unui nou sclavagism.
Pe de altă parte, creştinii nici nu pot
respinge aceste atacuri care privesc trecutul Bisericii spunând: „Da, dar
astăzi, aşa cum vedeţi, lucrurile s-au schimbat: ieri Biserica era împotriva
săracilor, astăzi e pentru socialism, pentru comunism, în favoarea muncitorilor
imigranţi. Ieri era pentru monarhie, astăzi e pentru demonstraţie, ba chiar se
autogestionează. Ieri era de partea patronilor, astăzi e de partea
sindicatelor. Ieri pretindea că deţine Adevărul absolut, era dogmatică, astăzi
discursul său nu-şi mai fixează niciun fel de limite. Ieri era în favoarea unei
morale sexuale feroce şi rigide, astăzi e în favoarea avortului, a
homosexualităţii etc. S-ar putea continua la nesfârşit. Am vorbit în altă parte
despre această plasticitate. Nu e vorba de niciun
„progres”: pur şi simplu Biserica adoptă ideile şi moravurile societăţii de
astăzi, aşa cum le-a adoptat şi pe ale societăţii de ieri sau de alaltăieri.
Chiar şi atunci când le ia apărarea săracilor, nu este mai autentică astăzi
decât era acum o sută sau două sute de ani. Este exact aceeaşi trădare. Nu
există niciun adevăr întrupat în această adaptare a Bisericii la curentul
dominant din societatea actuală. E aceeaşi subminare a creştinismului,
înfăptuită cu mai mult orgoliu (noi suntem primii care am înţeles
în sfârşit aşa cum trebuie Evanghelia, cum proclamă cu ingenuitate
bunul F. Belo) şi cu ipocrizia care constă în a pune
propria vinovăţie în spinarea generaţiilor anterioare. Nu voi mai reveni.
*
Pe de altă parte, trebuie evitate
explicaţiile cu totul simpliste ale acestei pervertiri. Eu voi aminti trei
dintre ele. Mai întâi cea legată de celebra formulă a lui Loisy: „Primii creştini aşteptau venirea imediată a Împărăţiei
lui Dumnezeu, iar cea care a venit a fost Biserica”. Toate deviaţiile s-ar
datora acestei întârzieri. Falsificarea (presupusă!) a textelor evanghelice,
înăsprirea şi totodată slăbirea credinţei şi a speranţei, restrângerea
carităţii, pierderea sensului comunitar al începuturilor, crearea unor instituţii
şi a unei ierarhii: ca să poată dura, creştinismul a trebuit să se organizeze,
de vreme ce aşteptarea avea să mai continue... Cred că este cu desăvârşire
inexact. Nimic, poate doar interpretarea datată istoric, subiectivă şi relativă
a unui număr oarecare de texte, alese cu grijă şi considerate „cele adevărate”
nu ne permite să credem că discipolii lui Iisus aşteptau realizarea imediată a
Împărăţiei lui Dumnezeu. Nimic nu ne permite să credem că textele în care Iisus
vorbeşte despre o aşteptare îndelungată ar fi nişte falsuri.
Trebuia ca discipolii să înveţe să trăiască
în lume. Trebuia ca lumea să redevină purtătoarea posibilităţilor unei iubiri
îndreptate către Dumnezeu cel adevărat. Nu trebuia efectuată vreo transmutaţie
magică, ci începută o nouă istorie. La fel, nu trebuie să ţinem cont de
opoziţia atât de elementară între un ideal şi împlinirea lui. Nu, acţiunea lui
Dumnezeu în Iisus Hristos, Revelaţia lui Dumnezeu începută cu
Abraham n-are nimic de a face, dar absolut nimic, cu un ideal. Acolo nu e vorba
nici de ideal, în sensul curent al termenului, nici de idealism filosofic.
Credinţa că Dumnezeu a creat lumea, că şi-a dezvăluit voinţa omului, că îl va
salva pe om de la moarte, nu are nimic de a face nici cu Ideea hegeliană, nici
cu idealismul filosofilor (criticat de Marx). Subminarea creştinismului nu e
legată de neputinţa de a trăi un ideal. Căci nu există niciunul!
Ne
aflăm încă de la început în plin realism şi plin materialism. Nu există ideea
de Dumnezeu. Iar filosofii „morţii lui Dumnezeu” au acţionat cu îndreptăţire,
dintr-o asemenea perspectivă, când au distrus ideea de Dumnezeu, care ascunde
în totalitate sensul adevărat al Revelaţiei. În sfârşit, în aceeaşi ordine de
idei, nu se poate vorbi despre o opoziţie între spiritual (reluată mereu de
mişcările spiritualiste şi milenariste) şi instituţional. Încă o dată,
Revelaţia lui Dumnezeu nu ţine de spiritual. Sfântul Duh nu aparţine de
spiritual. Dar toate aceste trei opoziţii conţin o mică parte de adevăr şi vom
mai reveni asupra lor...
...Problema
misterioasă cu care ne confruntăm este totuşi: cum de s-a putut întâmpla asta?
Cum de s-a putut inversa în totalitate, cum de s-a putut perverti aşa radical
nu doar adevăratul discurs al Revelaţiei creştine, ci şi viaţa creştină însăşi,
cea al cărei model, singurul legitim, singurul efectiv, este viaţa lui Iisus,
care nu poate fi contestată în niciun fel? Mereu aceeaşi întrebare: cum de s-a
putut preface aurul curat în plumbul cel mai de rând? Cum de s-a putut preface
socialismul, care urmărea fericirea şi libertatea oamenilor, în dictaturile
necruţătoare ale stalinismului sau marxismului? Oare să existe
într-adevăr Diavolul? Să rămânem însă la creştinism. Căci nu există
negaţie mai radicală a nihilismului decât creştinismul, decât Revelaţia creştină.
Trebuie să îndepărtăm însă acum o obiecţie:
„Prea puţin contează ce ne învaţă această Revelaţie, sau viaţa lui Iisus,
singurul lucru care interesează este ce au făcut creştinii în decursul
Istoriei, ce au produs în calitate de curent şi ce fel de tip de civilizaţie,
care a fost comportamentul lor în plan economic (capitaliştii!). Este posibil
ca în realitate să existe şi unii creştini cucernici, dar ei nu intră la
socoteală.” Această problemă este gravă şi falsă în acelaşi timp. O primă
eroare este aceea de a pretinde să instaurezi un stat creştin sau o societate
creştină, căci creştinismul n-a fost niciodată altceva decât o transformare a
persoanei, întemeiată pe credinţa în Revelaţie. El nu este colectiv. Nu există
o pluralitate decât în cadrul Bisericii, un corp de o factură specifică, care
nu este o societate şi cu atât mai puţin o putere. O a doua eroare este aceea
de a judeca creştinismul pe baza unor acţiuni colective, care poartă cu ele
toată magma socio-economică, amestecată cu câteva crâmpeie de ideologie
creştină. Dar aceasta este ceea ce s-a numit creştinătate, iar creştinii se pot
oare revendica de la ea?
Credinţa creştină este un antinihilism.
Biblia, în structura ei fundamentală, exclude orice nihilism. Voi reaminti trei
aspecte.
Mai întâi, Creaţia (a cărei descriere din Geneză nu
este, evident, descrierea unei realităţi concrete). Ceea ce contează aici nu
este explicarea originii tuturor lucrurilor, nu e vorba în nicio privinţă de un
mit al originilor, iar decisive sunt prezenţa Creatorului şi relaţia cu acest
Creator, adică existenţa unei decizii care exprimă voinţa de instituire a unui
novum, a arheului, o voinţă care nu este nici arbitrară, nici negativă, ci
pozitivă şi integrată iubirii, o voinţă a cărei expresie este cea a iubirii. Lumea
existentă nu există decât în funcţie de şi în raport cu această voinţă. Din
momentul acela niciun pesimism, niciun nihilism nu mai sunt posibile decât
atunci când există un refuz, o ruptură din partea omului, căci această voinţă,
absolutul non-constrângător al acestei voinţe, subzistă ca atare, neschimbat în
adevărul său, dar numai în formele lui de expresie, în „căile şi mijloacele”
lui.
Relaţia cu acest creator are drept implicaţie
faptul că omul este în acelaşi timp liber şi neautonom, că nu se poate institui
pozitiv drept propria-i lege şi drept lege a lumii, o poate face doar negativ.
El este instituit de la bun început ca responsabil (adică răspunzător, având de
dat un răspuns pentru ceva), dar doar responsabil, nimic mai mult. Conduita lui
nu este dictată, predeterminată. Desemnarea lui Dumnezeu drept creator vrea să
însemne că, în dimensiunea lui de iubire, el respectă deciziile şi chiar
independenţa creaturilor sale, atunci când omul vrea să se manifeste
independent în raport cu Dumnezeu. Dar, de asemenea, întrucât acest creator
este Fiinţa însăşi, el nu poate fi contestat. Omul poate să conteste cât vrea,
dar, în ciuda afirmaţiei sale triumfătoare despre moartea lui Dumnezeu, nu
poate să-l afecteze pe creator. Aici este punctul final. De avatarul istoric nu
depinde nimic. Evenimentul istoric îşi păstrează, fireşte, importanţa, pentru
că prin intermediul lui omul îşi exprimă relaţia (pozitivă sau negativă) cu
creatorul şi deschide sau închide posibilitatea unui novum. Dar, de asemenea,
pentru că lumea este creaţie, ea se întemeiază, nu pe deciziile oamenilor, ci
pe dragostea creatorului ei. Dacă omul este conştient de caracterul creat al
lumii, atunci nu-şi poate exercita în totalitate puterea de exploatare şi de
distrugere. Mijloacele sale sunt limitate tocmai de faptul că este vorba despre
o Creaţie şi nu de Natură sau de orice alt mediu.