Unul
dintre numeroșii factori care au adus omenirea la gradul ei actual de
dezvoltare a fost creșterea și perfecționarea metodelor sale și a sistemelor
sale de educație. La început aceasta era în mâinile religiilor organizate; dar
acum învățământul, în mod practic, e scos de sub controlul corpurilor religioase
și se găsește în mâinile statului. Altădată educația era foarte mult colorată
de teologie și metodele ei erau dictate de oamenii Bisericii și de preoți.
Astăzi, vastul sistem al învățământului e format de către stat; orice influență
religioasă este ignorată din pricina numeroaselor și diferitelor sisteme
religioase; iar tendința învățământului e aproape în întregime materialistă și
științifică. În trecut, în Răsărit și în Apus, am avut educația celor mai înalt
evoluați membri ai familiei umane. Astăzi avem educația de mase. Pentru a
înțelege mai bine chestiunea educației viitoare și, credem noi, superioară,
trebuie să avem în minte acești doi factori, căci într-o sinteză a acestor două
metode – educația individului și a masei – educația religioasă și științifică –
se va găsi ieșirea.
Ca
orice lucru în această perioadă de tranziție, sistemele noastre educative se
află în stare de fluctuație și de schimbare. Sentimentul că s-a făcut mult
pentru a se ridica nivelul minții omenești este general, dar el e acompaniat de
un adânc curent de nemulțumire în privința rezultatelor. Chestiunea este de a
ști dacă sistemele noastre educative ating maximum de bine. Apreciem înaintarea
enormă care s-a realizat în decursul celor două sute de ani trecuți, și totuși
ne întrebăm dacă, după toate acestea, extragem din viață tot ceea ce ar putea
obține oamenii prevăzuți cu un sistem de dezvoltare adecvat. Suntem satisfăcuți
și mândri de creșterea cunoștințelor noastre, de acumularea informațiilor
noastre și de controlul nostru asupra forțelor naturii, și cu toate acestea
dezbatem dacă avem sau nu o cultură adevărată. Îi învățăm pe copiii noștri să
memoreze o înșiruire enormă de fapte și să asimileze o sumedenie de amănunte
foarte variate, și totuși ne întrebăm adesea dacă îi învățăm să trăiască
într-un mod mai satisfăcător. Cheltuim milioane pentru a construi și înzestra
universități și colegii, și cu toate acestea educatorii noștri cei mai
prevăzători sunt grav preocupați de a ști dacă această educație organizată
răspunde de fapt nevoilor cetățeanului mediu. Ea pare să nu-și fi împlinit în
misiunea în ceea ce privește copilul excepțional și bărbatul sau femeia dotați.
Indubitabil, modul nostru de instruire a tineretului stă în fața completului de
judecată. Numai viitorul poate decide dacă nu va trebui să fie găsit un mijloc
prin care cultura individului să se poată dobândi în paralel cu civilizarea
prin educație a maselor.
Într-o
epocă de înfăptuire științifică și de sinteză a gândirii în toate domeniile
cunoașterii omenești, unul din educatorii noștri, Dr. Rufus M. Jones, spune:
„Dar,
vai, niciuna din aceste înfăptuiri nu face din noi oameni mai buni. Nu există
ecuație între conturile de bancă și bunătatea de inimă. Cunoașterea nu este
nicidecum același lucru cu înțelepciunea sau noblețea de spirit... Lumea n-a
văzut niciodată înainte la lucru o armată atât de imensă de educatori pentru
tineretul țării, nici n-a existat vreodată înainte în istoria lumii o atât de
generoasă cheltuire de bani în favoarea educației primare și secundare. Cu
toate acestea, efectul total e dezamăgitor și punctul central e neatins.
Instituțiile noastre de învățământ produc câțiva elevi buni și dau o mulțime de
fapte științifice unui mare număr de inși. Dar există un jalnic faliment al
afacerii principale a educației care este, sau ar trebui să fie, formarea caracterului,
cultura spiritului, clădirea sufletului.”
Până
în secolul al optsprezecelea, vechea mamă Asia și Europa instruiau și cultivau
individul. O instruire intensă era dată așa-numitelor clase superioare și
omului care arăta aptitudini deosebite pentru cultura spirituală. Sub sistemul
brahmanic în Răsărit și în mănăstiri în Apus, era acordată o cultură specială
acelora care puteau să profite de ea, și au fost produși indivizi rari, care,
până în ziua de azi, au pus amprenta asupra gândirii umane. Pe aceasta, lumea
noastră occidentală modernă a înlocuit-o cu educația de mase. Pentru prima
dată, oamenii învață cu miile să se servească de mintea lor; ei încep să-și
afirme individualitatea lor proprie și să-și formuleze ideile lor proprii.
Libertatea de gândire, eliberarea de sub controlul teologiilor (religioase sau
științifice) sunt strigătele de război ale prezentului; prin aceasta s-a
câștigat mult. Masele încep să gândească prin ele însele. Dar aceasta este o
gândire de masă și opinia publică riscantă modelează acum gândirea tot atât de
mult ca altădată teologiile. Pionierul are tot atâta dificultate de a se impune
în lumea de azi a gândirii și a cercetării ca în vechime.
Marea
roată a vieții se întoarce, și poate că va trebui să revenim la vechea metodă
de instrucție specializată pentru individul unic – revenire care nu va implica
înlăturarea educației de mase. În acest fel putem, în cele din urmă, să
unificăm metodele trecutului și ale Răsăritului cu acelea ale prezentului și
ale Apusului.
Înainte
de a analiza aceste două metode, să încercăm a defini educația și a ne exprima nouă
înșine scopul ei, clarificându-ne astfel ideile în privința obiectivelor ce
stau în fruntea tuturor cercetărilor noastre.
Acesta
nu e lucru ușor. Văzută sub aspectul ei cel mai puțin interesant, educația
poate fi definită: un aport de cunoaștere adus unui elev și de obicei unui elev
indiferent, care primește un volum de informații ce nu-l interesează câtuși de
puțin. Aceasta e aridă și seacă; simțim că acest tip de prezentare privește în
principal dezvoltarea memoriei, prin comunicarea așa-numitelor fapte și
predarea elevului a unei mici doze de informații asupra unui mare număr de
subiecte fără legătură între ele. Totuși, sensul literal al cuvântului este: „a
conduce din...”, sau „a scoate din...” și acest lucru este foarte instructiv.
Ideea latentă în acest concept este că noi trebuie să scoatem din copil
instinctele și capacitățile sale potențiale spre a-l conduce dintr-o stare de
conștiență într-alta mai vastă. În felul acesta noi conducem, de pildă, copii,
care sunt conștienți doar că sunt vii, la o stare de conștiență de sine; ei își
dau seama de ei înșiși și de relațiile lor cu grupul; ei învață să-și dezvolte
puterile și capacitățile, în special prin instrucție vocațională, pentru a
putea fi membri ai societății independenți economic și astfel capabili de a se
susține singuri. Noi le exploatăm instinctul de auto-conservare cu scopul de
a-i conduce pe cărarea conștienței. S-ar putea spune că începem prin a utiliza
sistemul lor instinctiv pentru a-i conduce până la calea intelectului? Aceasta
poate fi adevărat, dar eu întreb dacă, după ce i-am adus până aici, facem un
lucru bun și-i învățăm însemnătatea reală a intelecției ca un exercițiu prin
care intuiția e eliberată. Noi îi învățăm să-și utilizeze instinctele și intelectul
ca părți ale sistemului de auto-conservare în lumea exterioară a afacerilor
omenești, dar în lucrarea de auto-conservare și de continuitate a conștienței, întrebuințarea
rațiunii pure și controlul eventual al minții prin intuiție, în lumile subiective
și reale, rămân cunoașterea privilegiată a unui mic număr de pionieri.
Dacă
definiția intuiției dată de profesorul H. Wildon Carr e corectă, atunci
metodele noastre educative nu duc la dezvoltarea sa. El o definește ca fiind „înțelegerea directă, prin minte, a realității
așa cum este și nu sub forma unei percepții sau a unei concepții, nici ca o
idee sau obiect al rațiunii, toate acestea fiind, prin contrast, înțelegere intelectuală”.
Noi
socotim știința minții, sau modificațiile principiului gânditor (cum îi spun
Hindușii), ca strict umane, considerând reacțiile instinctuale ale omului drept
calități pe care le posedă în comun cu animalele. Nu e posibil ca știința
intuiției, arta viziunii sintetice clare, să poată sta cândva în raport cu
intelectul, așa cum intelectul, la rândul lui e situat față de facultatea
instinctuală?