Ciclurile existenței
Departe
de a fi o înlănțuire arbitrară de experiențe, viața umană se desfășoară în
virtutea unei logici care, înțeleasă, poate face ca înaintarea noastră prin ani
să însemne continuă îmbogățire, fortificare, întinerire interioară. Ceea ce
conferă logică oricărei biografii individuale este legea ciclurilor septimale:
desfășurarea în timp a oricărei existențe ascultă de numărul 7 – principiul
matematic ce guvernează domeniul temporalului –, se constituie deci din
perioade de câte șapte ani. Avem cu toții cunoștință de această logică
septimală în legătură cu primele trei etape ale vieții: „cei șapte ani de
acasă”, culminând cu apariția celei de a doua dentiții: următoarea etapă,
începând cu vârsta școlară și încheindu-se cu fenomenul pubertății: în fine,
adolescența cu zguduirile și avânturile ei ce duc la așa-zisul majorat, când se
manifestă pentru prima oară conștiența Eului. Această dezvoltare logică,
ciclică, organică, se continuă, mai departe, doar că mai subtil și mai adânc,
ceea ce o face mai puțin spectaculoasă și mai greu sesizabilă. De aici
ignorarea ei de către majoritatea oamenilor, care, neputându-se desigur eschiva
acestei legi irezistibile, pot însă – prin ignoranța și iresponsabilitatea lor
– să nu-i dea posibilitatea de a acționa spre continua prosperare a ființei lor
spirituale.
Un
vag sentiment al unei noi etape se mai păstrează doar în primii ani de după
majorat, când tânărul dă marea luptă pentru găsirea locului său în viață. Din
energiile interioare mobilizate pentru cucerirea unei poziții în societate,
sufletul și spiritul se mai hrănesc câțiva ani, până la încheierea celei de a
patra etape. Pentru cei mai mulți dintre oameni, în acest moment, adică în
jurul vârstei de 28 de ani, se încheie lupta conștientă pentru desăvârșirea
personalității. Ei străbat restul etapelor mărginindu-se la avuția interioară
agonisită până la această vârstă, avuție care se dovedește din ce în ce mai
insuficientă în fața cerințelor proprii ciclurilor următoare.
Și
astfel, cei mai mulți pășesc în perioada hotărâtoare a vieții lor – cea de a
cincea – total inconștienți de specificul noii etape. De ce e aceasta
hotărâtoare? Deoarece pe parcursul ei, de cele mai multe ori în cei trei ani de
mijloc (30-33), omul trece prin procesul interior care trebuie să-l facă apt a
lua conștient în mâini frâiele propriului său destin și a-i imprima o evoluție
ascendentă. Căci, într-adevăr, cele patru etape de până acum constituie o progresivă
cufundare în realitatea exterioară, cufundare ce duce la o tot mai dureroasă
înstrăinare a omului de el însuși, adică de realitatea sa interioară. Este
reversul negativ, întunecos al afirmării și realizării de sine, ale cărei
voluptăți se dovedesc incapabile de a da pace și satisfacție durabilă
sufletului. Pe de altă parte, dacă a putut avea loc o țâșnire de forțe
creatoare, de energii sufletești, a fost nu atât meritul omului (nu e greu să
crezi cu ardoare într-un ideal, la 20 de ani!), cât manifestarea unei naturi
care-și spune cuvântul aproape indiferent de intențiile și voința noastră. Spre
28 de ani acest izvor de forțe și energii superioare e pe cale de completă
secătuire. Și ele vor dispare cu desăvârșire, dacă omul nu va deschide singur
un alt izvor, acela pe care-l reprezintă voința de a se îndrepta, liber
consimțit și pe deplin lucid, spre Spirit, din ale cărui inepuizabile
rezervoare să scoată forțe și energii menite a da vieții sale o direcție ascendentă,
în sensul cuceririi înălțimilor de pe care el va putea privi existența ca
stăpân al ei, ca înțelept.
Cu
etapa a șasea (35-42 ani) începe – mai bine zis: e normal să înceapă –
Ascensiunea propriu-zisă. Este etapa în care omul dispune de condițiile cele
mai favorabile ridicării la conștiența faptului că în el trăiește un Eu
superior și că rostul ființei umane pe lume este de a elibera acest Eu superior
de toate egoismele, prejudecățile, pornirile impure care-l împiedică să se
manifeste plenar. În următoarele trei etape această eliberare trebuie să
progreseze iradiind în întreaga organizare psiho-fizică și dăruindu-i o nouă
tinerețe, o nouă și un alt fel de bucurie a vieții. Perioada dintre 56-63 ani e hărăzită să fie încununarea
evoluției unui om pe pământ. Ceea ce urmează după aceea trebuie privit și
înțeles ca un dar. Destinul firesc al omului este să-și încheie viața sa
pământească învăluit în lumina care izvorăște din lăuntrul lui și
transfigurează declinul fizic (ale cărui aspecte împovărătoare le reduce de
altfel la minimum).
Din
momentul în care începe urcușul spiritual al unei existențe, adică în jurul
vârstei de 35 de ani, are loc o reluare pe un plan mai înalt (în forme nu
totdeauna ușor de identificat) a experiențelor, viețuirilor avute în cele patru
cicluri ale coborârii, începând cu ultimul și terminând cu acela al primei
copilării, care corespunde bătrâneții din cel de-al nouălea ciclu septimal.
Dusă până la capătul ei arhetipal, ascensiunea spirituală aduce omului o
puritate și o luminozitate ce nu pot fi comparate decât cu acelea ale
copilăriei. Aceasta, bineînțeles, atunci când omul a devenit conștient de
necesitatea de a se remodela după cerințele ființei sale spirituale și a făcut
tot ce-i stătea în puteri pentru a redobândi prin efort ceea ce copilul are în
mod natural. Pe acest om îl are în vedere vorba care spune: „nu veți vedea
Împărăția Cerurilor, până nu veți redeveni aidoma copiilor”. Dar legea
ciclurilor septimale și a corespondenței lor acționează chiar și atunci când
omul nu se descoperă sau nu se ia în serios ca ființă spirituală. Numai că, în
acest caz, celui ajuns la vârsta care ar trebui să fie – în sensul cel mai
profund al cuvântului – venerabilă, îi este aplicabilă o altă vorbă: „a dat în
mintea copiilor”. Aceeași lege, dar conținuturi diametral opuse.
Ei
bine, prin ceea ce-i prilejuiseră ca experiențe sufletești ars antiqua, ars nova, polifonia renascentistă și
preclasicismul descoperitor al monodiei
acompaniate armonic, muzica tocmai epuizase acea a patra etapă, după care
oricărei ființe – iar muzica era ființa prin excelență! – îi este dată
posibilitatea să se regăsească și să-și redirecționeze în sens ascendent
evoluția. Plonjase suficient de adânc în apele învolburate ale vieții și
sufletului, ca să cunoască sentimentul dureros, dar totodată trezitor, a ceea
ce înseamnă destin pământesc pentru o ființă în care amintirea obârșiei sale
cosmice nu s-a stins. Toate cele petrecute cu ea fuseseră legice, era „karma”
ei de entitate spirituală întrupată pentru a împărtăși condiția omului. Avea să
găsească ea acum puterea de a reînmănunchia forțele dezbinate și împrăștiate,
pentru a începe să urce spre culmea spirituală de unde coborâse, dar pe care o
va putea acum contempla în plenitudinea conștienței?
Răscruce de drum
Când
privim în felul acesta procesul evolutiv în care se angajase muzica, ne dăm
seama că – deși justificate precum orice grijă părintească, doritoare să cruțe
odrasla de experiențe periculoase – semnalele de alarmă trase în decursul
timpurilor de „rezistenți” mari și mici, nu dovedeau o prea adâncă înțelegere a
legilor vieții, nici prea multă încredere în înțelepciunea acesteia și nici
curaj în fața neprevăzutului, necunoscutului spre care se îndreaptă orice
evoluție veritabilă. Stăvilirea unui asemenea proces nu putea rămâne decât un
pios deziderat, iar ideea unei întoarceri la trecut, la „vechea ordine”, avea
și mai puține șanse să fie luată în serios de istorie. Nu este însă mai puțin
adevărat că maturizării la care ajunsese muzica, îi lipsea orientarea; ființă
tânără, în plinătatea forțelor și facultăților, dar care nu știe ce să facă cu
acestea și se află, de aceea, în primejdia de a le irosi, și încă într-un mod
ce i-ar putea fi profund păgubitor. În cazul de față, primejdia consta în a subordona
bogăția de mijloace ale organismului muzical unor intenții expresive prea
tributare micimii și neputinței umane, ceea ce ar fi dus la degradarea acestui
organism. Din plin umanizată, dar tocmai de aceea lipsită de o perspectivă
superioară, lumea muzicii europene de la sfârșitul secolului XVII și începutul
secolului XVIII avea nevoie de o forță unificatoare și transfiguratoare, de la
care să primească impulsul necesar avântării spre înălțimi. Dintr-un anumit
punct de vedere, o asemenea forță ar fi fost de o anvergură spirituală
supraumană. Dar supraomenescul ar fi constat tocmai în aceea că putând spune
„nihil humani a me alienum puto”, adică solidarizându-se cu tot omenescul
integrat până atunci muzicii, această forță ar fi fost în stare să ridice toată
această grea încărcătură „prea omenească” în sfera pură a spiritului care ar fi
sfințit-o și ușurat-o. Cam așa am putea caracteriza meditația în care e
cufundată ființa muzicii în această etapă centrală și hotărâtoare a vieții ei
când, filtrând și evaluând trecutul, trebuie să purceadă, conștientă, la
construirea viitorului.
Pentru
istoria muzicii e un moment de importanță cu totul comparabilă cu a aceluia în
care se afla omenirea cu două milenii în urmă: ajunsă la o limită de suportare
a întunecării ei spirituale, ea aștepta cu înfrigurare o lumină care s-o
călăuzească spre ieșirea din criză. Felul cum evoluase muzica de-a lungul artei
„antiqua”, artei „nova”, renașterii și preclasicismului era nu numai o dilatare
a etapelor unei vieți umane la scara istoriei universale, ci și sinteza extrem
de concentrată a drumului străbătut de om: de la condiția lui ideală, de ființă
cosmică, la condiția de prizonier al pământescului, întemnițat în propriul său
suflet.
Johann Sebastian Bach a
fost ființa providențială și mesianică, ivită în acest punct de răscruce și
ceas hotărâtor al muzicii europene, pentru a o ajuta să ducă la un sfârșit
fecund meditația deschizătoare de cale spre un viitor al marii ascensiuni.
Iată
primul, cel mai elementar dar și cel mai important principiu de orientare în
mulțimea doar aparent inextricabilă a curentelor și tendințelor din care se
alcătuiește istoria muzicii europene: „înainte de Bach” și „după Bach”.