...De când şi oriunde năzuinţa spre cunoaştere joacă în
existenţa umană un rol atât de important încât omul pretinde să găsească o
concordanţă între ideal şi realitate, între scopuri şi mijloace, între raţiunea
de a fi şi raţiunea cunoaşterii (ratio essendi şi ratio cognoscendi), el se simte antrenat în vârtejul unor contradicţii. Nu contează în primul rând despre ce
contradicţii este vorba şi nici chiar dacă ele există doar pentru imaginaţie
sau ca realităţi independente de aceasta: fie că sunt contradicţiile dintre
Dumnezeu şi lume, carne şi spirit, putere materială şi îndreptăţire morală,
mentalitate materialistă şi spiritualistă cu normele şi imperativele
corespunzătoare lor – fenomenul primar este
perceperea propriului Eu şi a lumii în funcţie
de tensiunea între forţe şi realităţi opuse, pe care nicio construcţie a Intelectului sau a Imaginaţiei
nu le poate aduce la acelaşi numitor. Această tensiune este de nerezolvat ca
atare, iar unitatea care rezultă din această insolubilitate, şi nu posibilitatea şi necesitatea pentru Intelect de a descompune
această unitate în contradicţii reprezintă caracteristica primară a trăirilor
omeneşti. Cel care spune însă trăire, spune viaţă în genere, aşa cum omul îşi
înţelege viaţa sa; fără subiect, noţiunea de viaţă nu are niciun conţinut, iar
fără raportarea la subiect nicio succesiune de evenimente nu este percepută ca
aparţinând vieţii personale, chiar dacă ea se produce în interiorul propriului
organism. Desigur, până la un punct viaţa poate fi determinată şi din exterior;
cu toate acestea, centrul ei determinant rămâne pretutindeni şi totdeauna în
sfera subiectului. Iar asta independent de orice conştiinţă. Animalele şi
plantele sunt guvernate şi ele de un subiect, la om majoritatea fenomenelor
psihice decurg tot inconştient. Şi totuşi oricine ştie că aceste procese
inconştiente aparţin şi ele experienţei interioare pe care el o numeşte trăire.
Iar fără premisa sensibilităţii şi a iritabilităţii, ale căror noţiuni presupun
la rândul lor un subiect, nici din exterior nu poate fi obiectiv determinat
vreun fenomen vital. Când omori, nimiceşti raportarea la subiect, iar prin asta
organismul ca atare încetează să mai existe. Subiectivul astfel înţeles este
deci, în cazul vieţii, ceea ce e starea obiectivă de fapt în cazul
neînsufleţitului, adică instanţa ultimă. Iar prin aceasta sfera trăirii, care e
totdeauna percepută ca prezenţă, ca hic et nunc, trebuie socotită ca un dat indubitabil.
De aceea punctul de plecare al unei antropologii conforme cu
realitatea nu poate fi decât următorul: planul particular al existenţei umane
nu se află nici în
Natură, nici în Spirit, nici
în elementul divin, nici în cel animalic − şi analog pentru toate
celelalte antinomii posibile – ci într-un Domeniu intermediar, care trebuie acceptat iniţial ca atare, ca o unitate perfect
determinată şi imposibil de descompus mai departe. Planul acesta particular al
existenţei umane nu poate fi dedus nici din Spirit, nici din Natură, ci toate
antinomiile respective, cu întreaga lor problematică terestră, se dezvoltă din
Domeniul intermediar, în sine neproblematic. Pentru fixarea provizorie a
atenţiei, să începem prin a da doar trei exemple, care ce-i drept că nu
corespund vreunei realităţi istorice certe, dar sunt deosebit de potrivite ca
simboluri pentru tot ceea ce e sigur în aceeaşi ordine de idei: îndată ce s-a
trezit conştiinţa gânditoare, omul a resimţit ca pe o exigenţă primordială că
raportul sexual trebuie să fie expresia Iubirii, atunci când în plan animal el
îşi avea sensul deplin în el însuşi; că omul trebuie să-şi câştige pâinea, atunci când mâncatul
şi băutul sunt mijloacele primordiale prin care viaţa organică se întreţine pe
Pământ şi care din acest motiv, pentru animal, nu se află în nicio conexiune cu
exigenţele morale; şi că boala şi moartea nu sunt evenimente naturale, ci
într-un anumit sens răsplata Păcatului. Şi aşa mai departe. Toate popoarele gânditoare ale
Pământului aderă la concepţii analoge şi al căror sens este în ultimă instanţă
acelaşi. Iar sensul cel mai general al acestui cerc de fenomene care poate fi
sesizat din punctul de vedere adoptat aici este tocmai acela că la origine omul
aparţine unui plan existenţial în care este strâns la un loc sub forma unei
sinteze originare concrete ceea ce gândirea abstractizantă este obligată să
descompună în antinomii...
...Doar
pornind de la recunoaşterea unui Domeniu intermediar separat şi autonom, în
care omul ca fiinţă concretă îşi are locul său real şi originar, poate fi
determinată problematica omului într-o manieră conformă cu Sensul şi cu
realitatea. Omul este o făptură extrem de diversă şi de multiplu stratificată,
care trăieşte din multe ordini, dintre care niciuna nu dă şi nu poate da un
numitor comun pentru toate celelalte. Dacă pentru cel axat la modul kantian pe
teorie şi gândire lumea constă din fenomene, pentru cel axat pe voinţă şi
practică ea constă cu aceeaşi valabilitate din decizii, pentru filosoful
Sensului ea constă din realizări ale Sensului, pentru psihologul care
analizează empiric ‒ din succesiuni de imagini, pentru omul pur terestru care
observă din exterior ‒ din evenimente cauzal legate între ele. Tot astfel,
pentru cel care se limitează la viaţa simţurilor ea constă din senzaţii legate
între ele, iar pentru cel care se cufundă complet în Ordinea
emoţională ‒ din conexiunea unor sentimente sau valori sentimentale alcătuite
într-un fel sau altul. Aceste câteva fraze sunt deajuns pentru a arăta că este
greşit a vrea să determinăm omul în ansamblul lui pornind de la critica
Cunoaşterii sau de la orice altă critică particulară. Singurul
punct de plecare al ştiinţei despre om care să fie conform cu Sensul şi cu
realitatea de fapt este totalitatea nediferenţiată a modului său de existenţă
înglobând toate diferenţierile ca posibilităţi organice ‒ acea totalitate pe
care noi tocmai am numit-o Domeniul intermediar.
Bineînţeles, orice gen de critică în spirit kantian ‒ în măsura în care ea ar
propaga discriminarea corectă între diverse genuri de realităţi, făcând ca
elementele ce pot fi experimentate să apară oglindite în reprezentare
respectând raportul lor reciproc real, în contexte (din punctul ei de vedere)
obiective ‒ este nu doar justificată, ci şi un stimulent al cunoaşterii. Numai
că toate aceste critici presupun ca bază ceva mai general, a cărei constatare
şi definire, în mod ciudat, nu a fost încă niciodată întreprinsă: o critică
a Omului în unitatea lui nedisociată.
În loc să accepte această unitate indubitabil prezentă, toate criticile de până
acum au ignorat-o sau au trecut-o cu vederea; premisele lor supreme se situau
toate mai prejos de unitatea primordială, dată în mod nemijlocit. De aici
caracterul în ultimă instanţă nesatisfăcător al tuturor acestor critici. Fără
îndoială: omul reprezintă animalul decăzut, bolnav, rătăcit, problematic şi,
considerat din alt unghi – cel veşnic activ, curajos, liber, şi nefixat niciodată
pentru totdeauna. Dar aceste determinări care pun accentul pe mobilitate nu
provin din starea generală adevărată pentru orice om, ci din faptul că stă în
esenţa lui să tindă în afara ei sau dincolo de ea. Dacă nu este sigur că omul
ar fi căzut, aşa cum o afirmă multe antropologii, dintr-o stare originară
superioară în Domeniul intermediar care îl caracterizează acum, sau că, aşa cum
suţin altele, s-ar fi ridicat spre el pornind de la animalitate, este cert pe
de altă parte că omul nu e niciodată mult timp satisfăcut şi este oricând
înclinat să evadeze din Domeniul intermediar, fie spre ceea ce el intuieşte ca
superior, fie (ceea ce se întâmplă mult mai des, de exemplu când încearcă să se
drogheze într-un fel sau altul) spre o abrutizare animalică. De această ultimă
formă de cădere ţine şi adeziunea la idealul american de animalitate sau la
idealul lui Bentham al fericirii maximale pentru cei mai mulţi. Dar pe de altă parte, numai foarte
puţini tind în mod serios şi un timp mai îndelungat să iasă din Domeniul
intermediar ca atare; mobilitatea celor mai mulţi încetează îndată ce şi-au
cucerit nişte condiţii de existenţă ceva mai bune în cadrul lui, pe de o parte
prin securitate materială, iar pe de alta prin câştigarea unei concepţii despre
lume care să le satisface spiritul şi să facă posibil un echilibru sufletesc
static. Tocmai de aceea sfârşesc cei mai mulţi prin credinţa într-un Dumnezeu
dincolo de care nu mai poate fi gândit nimic şi care asigură o ordine morală a
lumii, iar pe de altă parte, prin teorii care le permit să interpreteze pozitiv
chiar şi lucrurile cele mai neplăcute. Astfel ideea că fiii lor vor poseda
cândva o maşină îi ajută pe incredibil de mulţi adepţi ai progresului să-şi
suporte propria viaţă mizerabilă şi chiar propria moarte, aici, nota
bene, nefiind vorba de vreo dragoste nemăsurată, ci de o
reprezentare consolatoare. ‒ Aşadar, dacă vrem să situăm corect condiţia
omului, nu trebuie să plecăm de dincolo sau de dincoace de Domeniul
intermediar, ci de la domeniul acesta în sine. Iar pentru a ţine seama şi în
plan conceptual de starea de tensiune care reprezintă starea primordială a
omului, am ales drept denumire a planului lui particular de existenţă termenul
“Domeniu intermediar”. La origine, omul nu face parte din două lumi distincte,
aşa cum au afirmat aproape toţi gânditorii, el trăieşte ca totalitate pe un
plan situat între ele, plan care, ca orice plan existențial, este populat de
formaţiuni particulare.