Ce
este conştiința? Este gardianul a tot ce avem mai bun în noi.
Adesea
credem că stă în puterea noastră să deturnăm în favoarea noastră direcția
evenimentelor prevenind sau forțând anumite incidente. Aceasta se aplică mai
ales nenumăratelor decizii care depind de alții. Cel mai sigur mod de a acționa
în asemenea circumstanțe este să ascultăm de îndemnurile conştiinței noastre.
Bineînțeles,
chiar şi conştiința noastră a devenit mecanică în acțiunea ei. Trebuie deci să
găsim o cale de întoarcere la ea, iar aceasta se poate face cel mai bine prin
gândire contemplativă. După ce am ajuns la conștiința noastră ‒ şi nu acea
conştiință imaginară care nu e decât rezultatul educației, al ambianței sociale
şi al tradițiilor ‒ trebuie să ascultăm de ea, mai degrabă decât să ne supunem
ordinelor creierului nostru. Trebuie să
uităm complet de posibilul succes sau eşec al acțiunii noastre şi să
încercăm să ne realizăm cele mai înalte idealuri.
La
început o asemenea metodă va părea iremediabil idealistă şi lipsită de orice
contact cu viața de toate zilele. Şi totuşi, a acționa conform cu cele mai
înalte idealuri ale noastre este singura metodă care nu dă greş nici în cele
mai grele împrejurări ale vieții noastre. Împinşi de frică şi de lipsa
credinței, noi încercăm să afectăm mersul evenimentelor mai mult decât suntem
îndreptățiți s-o facem şi nu-i lăsăm lui Dumnezeu niciun loc pentru a-şi juca
rolul. De aici confuzia în care ajungem ori de câte ori suntem confruntați cu o
situație într-adevăr complicată.
Încrederea
în înțelepciunea puterilor superioare nu exclude discernământul. Lipsa de
discernământ conduce la fanatism, iar fanatismul omului care se consideră
„drept” este la fel de departe de adevăr ca şi opusul lui. Cu ajutorul
discernământului, o viață condusă de conştiința noastră nu se poate niciodată
degrada până la fanatism. În fapt, viețile cele mai nobile sunt cele în care
găsim măsură şi discernământ. „Inima omului”, am citit cândva într-o carte de
înțelepciune orientală, „nu-l minte niciodată ‒ cel care minte e totdeauna
creierul”. Acesta e unul din cele mai profunde adevăruri. Atunci când afirmăm
despre convingerile inimii că sunt mai valoroase decât cele ale creierului, noi
nu ne referim, fireşte, la decizii de natură intelectuală sau pur mecanică.
Poruncile
inimii pot fi urmate numai dacă se sprijină pe curaj şi credință. Curajul este
necesar pentru a fi în stare să abandonăm frica; iar credința pentru a putea să
ne încredem în Dumnezeu. Oare Keyserling nu mi-a spus mie la Darmstadt că
Spiritul era pentru el rezultatul Curajului şi al Credinței? Ceea ce el numea
Spirit, alții numesc Adevăr sau Dumnezeu. (Oamenii care au vreo obiecție față
de cuvântul Dumnezeu îl pot înlocui prin orice cuvânt care exprimă în opinia
lor impulsul conducător al vieții, cum ar fi „Absolutul”, „Sensul Vieții”,
„stația centrală de putere”, sau oricare dintre cuvintele la modă.)