Jacques Ellul a fost una dintre cele mai
provocatoare personalități ale secolului XX. Personaj proteic, cu multiple
disponibilități, el a refuzat cu obstinație să se cantoneze într-un singur
domeniu: a fost teolog, filosof, sociolog, istoric al instituțiilor, profesor
de istoria dreptului, concretizându-și activitatea în vreo 60 de cărți. Opera
sa e cunoscută pentru viguroasele sale accente contestatare și provoacă încă
numeroase idiosincrazii, atât în cercurile de dreapta, cât și în cele de
stânga, căci Ellul nu a acceptat niciun fel de înregimentare, nici ideologică,
nici politică, din moment ce - așa cum mărturisea - „nimic din ceea ce am
făcut, trăit sau gândit nu poate fi înțeles dacă nu se raportează la
libertate.” Iar pentru el „a exista înseamnă a rezista” la presiunile mediului
social, la conformismele de tot felul și la locurile comune. Și pentru că în
cele din urmă chiar și nonconformistul Ellul trebuia să primească o etichetă, a
fost catalogat în cele din urmă drept un „anarhist creștin”, formulă care
trebuie însă privită cu multă prudență, pentru că este reducționistă (ca toate
etichetele), iar de la un punct încolo, greșită, căci deși el însuși s-a
recunoscut „foarte apropiat de anumite forme de anarhism”, gânditorul a
repudiat cu fermitate recursul la violență. Jacques Ellul s-a născut 6 ianuarie
1912 la Bordeaux. A studiat la liceul Longchamp, apoi la facultatea de drept
din orașul natal, obține licența în 1932, ia titlul de doctor în 1936. Botezat
catolic, s-a convertit la 18 ani la protestantism. A ținut cursuri la
facultățile de drept din Montpellier, Strasbourg și Clermont-Ferrand, iar în
1940 a fost îndepărtat din învățământul universitar din cauza atitudinii sale
critice față de regimul mareșalului Pétain. În aceste condiții, pentru a-și
întreține familia, Jacques Ellul va fi nevoit să devină fermier, exploatând o
mică proprietate agrară, la Martre, în Gironde. În timpul ocupației hitleriste,
ferma lui Ellul a fost centrul unei rețele a Rezistenței franceze. După
Eliberare, este readmis în învățământul superior și va preda (începând din 1944
și până la sfârșitul vieții) la Bordeaux, rămânând un „provincial” străin de
cercurile pariziene, unde se făceau și se desfăceau gloriile vieții
intelectuale. Lucrările pe care le va publica nu vor trece însă neobservate,
stârnind luări de cuvânt favorabile, dar și numeroase adversități. Jacques
Ellul a decedat la 19 mai 1994, lăsând în urmă o operă impresionantă. Printre
cele mai semnificative scrieri ale sale se numără Omul și banul (1954), Tehnica
sau miza secolului (1954), Propagandele (1962), Iluzia politică (1965),
Metamorfoza burghezului (1967), Autopsia revoluției (1969), Trădarea
Occidentului (1975), Sistemul tehnicist (1977), Imperiul Nonsensului (1980),
Subminarea creștinismului (1984). A fost Jacques Ellul un gânditor creștin? Și
da, și nu în același timp. Credința lui nu poate fi pusă la îndoială, iar
„convertirea” sa este, ca și în cazul lui Pascal, rezultatul unei experiențe
sufletești neobișnuite. Într-un interviu acordat lui Patrick Chastenet,
gânditorul bordelez mărturisea în această ordine de idei: „Aș prefera să nu
vorbesc despre asta. Convertirea masivă, aș spune brutală, s-a produs într-o
vară, în timpul unei vacanțe petrecute la niște prieteni, la Blanquefort,
aproape de Bordeaux. Trebuie că aveam șaptesprezece ani, pentru că era după
examenul de bacalaureat. Eram singur în casă, mă îndeletniceam cu traducerea
lui Faust, când am simțit o prezență incontestabilă, ceva înspăimântător,
stupefiant, care m-a copleșit pe neașteptate, iată tot ce pot spune. (...) După
aceea mi-am spus: «A fost prezența lui Dumnezeu» (...) Am înțeles numaidecât că
trăisem o convertire și a trebuit să verific pe urmă cât era de temeinică. I-am
citit la șaptesprezece ani pe Celsus, pe d’Holbach, pe Marx - pe care îl
cunoșteam deja într-o oarecare măsură - dar credința mea s-a dovedit
rezistentă. Întâlnirea cu Dumnezeu mi-a bulversat ființa în totalitate și mi-a
reciclat felul de a gândi.” Adeziunea lui Ellul la învățăturile Evangheliei a
fost deplină, dar raporturile lui cu religia instituționalizată și cu biserica
vor fi tensionate și dramatice. Abandonează catolicismul, se simte mai apropiat
de teologia protestantă neliniștită a lui Kierkegaard și Karl Barth și nutrește
convingerea că, pentru a fi cu adevărat puternică, credința trebuie verificată
permanent cu ajutorul rațiunii critice, astfel încât îndoiala nu o slăbește,
ci, dimpotrivă, doar ea o poate nutri și fortifica. Jacques Ellul va ajunge
astfel un critic înverșunat al creștinismului oficializat, considerând că după
instituționalizarea sa prin Edictul de la Milan acesta a fost deturnat de la
sensul său inițial, transformându-se într-un complice al puterii politice, care
trădează învățătura lui Hristos și sfârșește prin a se converti într-o
ideologie anticreștină. Această metamorfoză a fost analizată pe larg întruna
dintre cărțile sale fundamentale, Subminarea creștinismului, la începutul
căreia autorul afirma: „Întrebarea pe care vreau s-o schițez în această carte
este una care mă tulbură adânc: ea mi se pare insolubilă în stadiul actual al
cunoștințelor mele și îmbracă aspectul grav al unei ciudățenii istorice. Poate
fi formulată cât se poate de simplu: cum se face că dezvoltarea societății
creștine și a Bisericii a dat naștere unei societăți, unei civilizații, unei
culturi în totală opoziție cu ceea ce citim în Biblie, cu ceea ce constituie
textul indiscutabil al Torei, al profeților, al lui Iisus și al lui Pavel în
același timp? Am zis bine în totală opoziție. Căci contradicția nu apare
într-un singur punct, ci în toate punctele. (...) Revelația a fost remodelată
progresiv, reinterpretată în practica de zi cu zi a creștinătății și a
Bisericii. Criticii n-au vrut să ia în considerare decât această practică,
această realitate concretă, refuzând să se refere la adevărul Scripturilor. Or,
nu este vorba doar despre o deviere de la acesta, ci de o contradicție
radicală, esențială, de o adevărată subminare”. Dacă n-a fost un gânditor
creștin tocmai canonic, Jacques Ellul a fost cu atât mai puțin un marxist, așa
cum s-au grăbit să-l califice unii glosatori pripiți și superficiali.
Dimpotrivă, gânditorul din Bordeaux a fost unul dintre criticii cei mai avizați
al marxismului, pe care l-a cunoscut temeinic, l-a considerat o ideologie,
mortificată ca toate ideologiile și i-a contestat majoritatea conceptelor
fundamentale: materialismul, prioritatea acordată factorului economic, teoria
luptei de clasă și a revoluției, ideea comunismului. E la fel de adevărat însă
că Ellul a preluat elementele încă viabile ale teoriilor lui Marx. A fost - în
spirit marxist - un critic al capitalismului, dar și un critic, la fel de lucid
și de necruțător, al regimurilor comuniste, al căror suport ideologic nu a fost
însă marxismul - e bine de precizat acest lucru - ci leninismul. Căci tezele
lui Lenin s-au abătut de la una dintre ideile fundamentale ale lui Marx și de
la perspectiva strict dialectică a acestuia: aceea că revoluția proletară va
izbucni simultan în toate țările capitaliste dezvoltate. Motiv pentru care
bolșevismul a fost criticat și tratat cu neîncredere de liderii marxismului
european, în frunte cu Karl Kautsky și Rosa Luxemburg, căci conform schemei lui
Marx, revoluția proletară nu avea cum să reușească într-o țară aproape lipsită
de proletariat, cum era Rusia în 1917, iar prăbușirea sistemului leninist era
previzibilă de pe atunci, cu toate că a survenit abia peste șapte decenii.