[…] Fiindcă în acea perioadă, chiar dacă omul nu mai vorbea de entităţi, el mai ţinea seama de faptul că în tot ceea ce ne înconjoară ca natură există, totuşi, anumite forţe elementare, care sunt de natură spiritual-eterică. Aspectul esenţial al concepţiei moderne este faptul că din reprezentările umane a fost eliminat tot ceea ce nu poate fi perceput cu simţurile, tot ceea ce este, în vreun fel, de natură spiritual-eterică. Înţelegem asemenea cărţi, cum sunt cele ale lui Albertus Magnus, din secolul al 13-lea, numai dacă presupunem că ele ţin seama de faptul că în ambianţa noastră fizică sunt prezente peste tot şi nişte forţe spirituale. Caracteristica cea mai importantă în epoca naturalist-ştiinţifică modernă care îşi exercită influenţele nu numai asupra concepţiilor despre natură, ci asupra vieţii de reprezentare şi asupra gândirii umane până jos, la cea mai simplă inimă din popor, caracteristica acestei epoci naturalist-ştiinţifice e faptul că, în primă instanţă, omul preia de acum înainte în reprezentările sale din lumea exterioară ceea ce îi vine prin simţuri, ceea ce se desfăşoară în sfera pe care o observă simţurile sale. Când se vorbeşte astăzi afară, în lume, despre o ştiinţă spirituală, despre o estetică, o istorie a artei, o sociologie, ba chiar despre o istorie, ca ştiinţe ale spiritului, atunci, fireşte, acesta e un mod absolut neadecvat de considerare. Fiindcă poate fi vorba de ştiinţă spirituală numai dacă se vorbeşte despre spirit, adică, despre ceea ce nu se desfăşoară în lumea simţurilor. Dar ceea ce ne relatează istoria actuală se desfăşoară, desigur, în lumea simţurilor, chiar dacă rezultă pe baza gândurilor, a sentimentelor etc. Aşadar, în realitate, aici nu avem de-a face cu nişte ştiinţe ale spiritului, ci numai cu o ştiinţă a simţurilor. Astfel, caracteristica epocii noastre a cincea postatlanteene e faptul că omul preia în reprezentările sale în primul rând ceea ce oferă natura exterioară, ceea ce este perceptibil pentru simţuri.
Dar să nu
credeţi că ar fi corect să ponegrim această epocă a cincea postatlanteană şi
concepţiile ei spunând: Nişte reprezentări materialiste necioplite! Asta ar
însemna extraordinar de puţin, dacă nu putem opune ceva real acestor
reprezentări materialiste necioplite. Fiindcă această epocă a cincea
postatlanteană are, pur şi simplu, misiunea de a dezvolta, într-o anumită
privinţă, materialismul, pentru a elimina din reprezentările umane tot ceea ce
nu provine din lumea sensibilă. Numai dacă omul se dăruieşte timp de mai bine
de două mii de ani - atâta durează o asemenea epocă - unei vieţi împreună cu
lumea care exclude forţele elementare, el dobândeşte posibilitatea de a-şi
dezvolta complet libertatea și de a desfăşura o activitate spirituală
propriu-zisă pornind absolut din propriul său interior. Excesele
materialismului din această primă treime a celor două mii de ani sunt cauzate
numai de faptul că noi ne aflăm la începutul acestei epoci, de faptul că valul
celor sensibile l-a inundat pe om şi el încă nu a reuşit să scoată la lumină
din interiorul său spiritualul. Acest spiritual trebuie să apară tocmai cu
ajutorul unei ştiinţe spirituale adevărate.
Epoca
precedentă, epoca greco-latină, avea o altă misiune. Atunci toţi oamenii erau
constituiţi în aşa fel încât ei încă mai percepeau forţele elementare, forţele
eteric-spirituale din ambianţă şi, de asemenea, după ce le percepeau, le lăsau
să acţioneze asupra lor. Atunci încă se mai acţiona de la om la om, astfel
încât se presupunea: forţele elementar-spirituale plutesc în jur, ca aerul. În
aceşti 2160 de ani care au precedat epoca a cincea postatlanteană, trupul uman
a fost mai întâi pregătit să devină un instrument pentru modul actual de
sesizare prin gândire pur sensibilă a realităţii exterioare. În timpul epocii
greco-latine, munca desfăşurată pentru dezvoltarea omului se îndrepta mai mult
asupra trupului. Aceasta îi forma omului trupul în aşa fel încât în epoca
actuală el să poată gândi asupra a ceea ce i se prezintă pe cale sensibilă.
Aşadar, când se preda, de exemplu, fie chiar în lăcaşele de Misterii, fie în
acele instituţii care depindeau de Misterii - în epoca greco-latină toate
instituţiile de învăţământ şi de cultură depindeau de Misterii -, pe atunci nu
se urmărea să i se comunice omului ceva de care el trebuia pe urmă să se
convingă, aşa cum e cazul astăzi, ci exista sarcina ca atunci când omului i se
comunica ceva, să i se transmită nişte forţe, care lucrau la trupul său. Dacă
cineva ar face astăzi sau dacă va face astăzi aşa ceva, dacă ar vrea să
transmită prin comunicarea directă a învăţăturii ceva care să lucreze la trupul
omului, atunci el ar face ceva nepermis în sensul spiritului epocii actuale;
fiindcă astăzi omul vrea să fie neinfluenţat în ceea ce priveşte trupul său.
Şi, pe bună dreptate, fiindcă acest lucru ţine de caracteristica epocii
noastre. Orice altceva înseamnă intervenţie magică nepermisă, dar în epoca
greco-latină încă era ceva permis. Atunci instrumentul corporal al omului încă
era mai moale, mai maleabil, mai flexibil, atunci încă se mai putea lucra la
el. Acum el a devenit mai închistat în sine şi, când se predă sau se comunică
ceva, acum e vorba numai de comunicări care se adresează sufletului.
Dar dacă
vrem să lucrăm modelator asupra trupului încă moale al omului, atunci nu o
putem face cu lucrurile care sunt dobândite numai din lumea sensibil-exterioară.
Epoca greco-latină nu şi-ar fi putut împlini misiunea dacă ar fi folosit
conţinutul ştiinţelor noastre ale naturii. Dacă s-ar fi predat pe atunci
astronomia lui Copernic, dacă s-ar fi predat darwinismul, nu s-ar fi realizat
nimic altceva decât că, în loc să se pregătească trupul maleabil pentru epoca a
cincea postatlanteană, acest trup ar fi devenit uscat. Ar fi fost modelat
într-un mod greşit. Pe atunci trebuia să existe o ştiinţă absolut diferită, o
ştiinţă care, în loc să prezinte fotografii ale existenţei exterioare a
naturii, aşa cum face ştiinţa noastră actuală, să prezinte simboluri, care, în
loc să facă experimente, aşa cum sunt cele descrise astăzi, să prezinte acte
cultice, sacramentalism într-o anumită privinţă. Fiindcă, prin sacramentalism,
prin nişte acte cultice, prin nişte reprezentări mitic-simbolice, se intervine
în nişte regiuni absolut diferite ale fiinţei umane decât cele la care se
ajunge prin ceea ce avem noi astăzi în legile naturii, în concepţia despre lume
a lui Copernic, sau în darwinism. [...]