Naturopatia
nu este ceea ce se înțelege în mod obișnuit prin termenul medicină, ci este o igienă. Iar această igienă fiziologică
sau vitală, utilizează procedeul postului cu o competență perfectă și în plină
armonie cu sistemul biologic pe care îl prezintă.
1.
Somnul și postul sunt „cheile”
oricărei purificări
a. Odihna
mentală (corticală) și odihna fizică (intestinală) sunt
marile mijloace în igiena noastră naturopată.
Redând
forței vitale neuroendocrine toată libertatea sa de acțiune, cu scopul de a
putea repara dezordinea organică (cauzată de erorile noastre de comportament)
se vor putea realiza auto vindecările și orice altă formă de reparare și de
perfecționare. Bunul simț popular se alătură învățăturii noastre. Nu se spune
oare că „cel care doarme cinează”, sau că „cel care postește se vindecă și
vede... îngerii”, înțelegând prin aceasta, că nu doar organismul realizează
diferite reajustări fizice în cursul restricției și, chiar mai mult, că frugalitatea
ne conduce spre Înțelepciune și Credință.
Marile
principii directoare ale perfecționării umane sunt incluse în aceste
formule.
Medicina
oficială (simptomatică, locală, multiplă, medicamentoasă și represivă) nu s-a
înțeles niciodată cu această concepție unitară, profundă, generală și totală.
Și
dacă, din fericire, ea își abandonează directivele științifice, atunci, ea va
înceta să fie o medicină, în sensul exact al cuvântului, pentru a deveni o
igienă vitală, care solicită doar cele patru mari funcții de eliminare și
care lasă organismul să opereze el însuși propriile reparații. Doar în acel
moment arta medicală va fi la apogeul său.
Ori,
tocmai acest loc din vârf este ocupat de naturopatia ortodoxă, care, chiar dacă se ocupă de
Sănătate, nu este o știință medicală și refuză orice compromis cu
terapeuticile uzuale.
„Igiena
vitală” pe care o propune naturopatul autentic nu este acel ansamblu de mici
trucuri oferite de „bioterapie” sau de altă „medicină alternativă”.
Dintre
cele trei cure naturopate, prima, cea a detoxifierii, este în mod particular
revelatoare în această privință. Ea poartă amprenta acestor noțiuni de
unitate morbidă, de teren și de epurare umorală, care caracterizează în cel mai
înalt grad această igienă naturopată și pe care medicina oficială nici
măcar nu o bănuiește.
b.
Această formă de igienă folosește, de la bun început, mijloace
generale, în funcție de un plan
bine stabilit, față de deșeurile umorale (cleiuri și cristale
reziduale rezultate din metabolismele responsabile de boala locală),
care se potrivesc oricărui individ.
Aceste
mijloace au scopul de a epura lichidele organice (sânge și
limfă), numite umori, de deșeurile umorale precizate mai sus.
Primele
manevre au obiectivul de a asana sursa de deșeuri umorale (iar acestea
țin de metodele de dietetică pură, cu posturile sale, monodietele sale și regimurile sale
restrictive). Următoarele manevre au obiectivul de a asigura autonomia
diencefalului (creier organic) prin somn, relaxare și alte procedee de eliminare
a stărilor nervoase, astfel
încât comenzile nervoase (care reglează autoliza pe de o parte și drenajul
emonctorial, pe de altă parte) să se poată efectua în mod normal.
În
fine, la aceste manevre, se adaugă cele care consistă în deschiderea celor 4
emonctorii (care sunt pielea, intestinul, rinichii și plămânii). Am descris
astfel cura de detoxifiere în naturopatie. Aceasta nu se schimbă în
funcție de diferitele boli locale, și variază doar în intensitate în
funcție de temperament și de vârsta bolnavului, de natura
și de densitatea deșeurilor umorale, de forța vitală
disponibilă și de permeabilitatea emonctoriilor.
Fondul
igienic în naturopatie, rămâne deci identic în orice circumstanță. Este alcătuit
din restricții alimentare, din calm (mental și nervos) și din eliminări
(pulmonare, cutanate, fecale și urinare).
Mai
sunt și alte noțiuni care disting naturopatia de medicina oficială. De exemplu,
cea a „Forței vitale” pe care se bazează toată învățătura noastră.
Ce
este deci această „forță” și de unde vine ea?
2.
Viața, contrar opiniei savanților materialiști, nu se naște din materie.
Aceasta
doar locuiește în materie la un moment dat. Ea o traversează, se orientează în
beneficiul ei și o părăsește în momentul morții.
a.
Pretenția de a explica viața plecând de la materie este o eroare.
Viața, la fel ca Gândirea și Spiritul sunt exterioare
materiei și o domină pe aceasta. Patru substanțe (sau monade) sunt ireductibile
în lumea Imanenței. Aceste patru substanțe conduc lumile create; ele sunt
reprezentate de electroni, de
biotoni, de psihoni și spiritoni.
Dar
vom reveni asupra acestor noțiuni cu alte ocazii. Pentru moment, să reținem acest punct esențial pe care
naturopatul îl acceptă: aceste noțiuni de monade. Le acceptă în calitate
de „vitalist”, aparținând marii familii a spiritualiștilor.
Sunt
ușor de înțeles motivele pentru care noi acordăm puțină încredere oricărui
medic materialist care, prin
studiile sale, ignoră bazele filosofice, științifice și tehnice
ale Naturopatiei și, din această cauză, nu are nicio șansă să
utilizeze în mod corect curele naturopate sau anumite procedee ale acestora (ca și postul sau relaxarea,
pentru a nu vorbi decât de acestea două, care ne preocupă aici).
Pentru
a ne face mai bine înțeleși, să luăm ca exemplu cura de somn, conform cu
modelul medical. Pentru noi, somnul este o formă de relaxare automată și
naturală. Ori, în medicină nu există teama de a folosi barbiturice pentru
realizarea acestui somn care încetează să mai fie natural, pentru a deveni
artificial, de unde rezultă numeroase și grave inconveniente, cum vom vedea mai
departe.
În
plus, nu există ezitări în a trezi pacientul pentru a-l hrăni, în fiecare zi la
oră fixă, și aceasta în stil tradițional și foarte nociv, ceea ce nu ajută cu
nimic această cură. Din aceste tehnici neîndemânatice rezultă că oficialii
ignoră tot ceea ce se întâmplă în timpul somnului. Știința lor este mută cu
privire la anumite noțiuni de fiziologie vitalistă și mai ales cu privire la
însăși sursele vieții.
Iată,
foarte rapid, care sunt acestea.
b.
Omul real este un suflet,
învelit de corpuri succesive (sau vehicule). Fiecare corp are
o funcție precisă, la fel cum are și o igienă care îi este proprie. Primul
dintre aceste corpuri, cel mai grosier, cel mai vizibil, este corpul
fizic sau material.
Este cel pe care îl cunoaștem și care este alcătuit din electroni.
Al
doilea, imediat următor, este corpul vital (numit în mod impropriu „aură”).
El învelește de jur împrejur corpul material și îi transmite animația (sau
viața), pentru a face din acesta o materie nouă, numită „materie vie”, cu
propriile ei legi biologice, care se sustrage, în parte, legilor mecanice (și
chimice) ale materiei brute, „neînsuflețite”.
Una
dintre caracteristicile acestei „materii vii” este de a se hrăni, adică
de a absorbi energia din mediul care o înconjoară pentru a-și reface propriile
pierderi sau pentru a se dezvolta.
Dar
contrar cu ceea ce gândesc materialiștii, această energie hrănitoare nu vine
doar din alimentele tradiționale, cel mai adesea improprii pentru a îndeplini
această funcție (deoarece sunt denaturate prin foc, deci moarte).
Viața
este transmisă direct corpului material prin fluide mai subtile, în care noi ne scăldăm în mod literal,
și pe care o vom numi prana, în
lipsa unui cuvânt mai potrivit.
Această transmitere directă este, de altfel, o șansă pentru mulți, care, în
ciuda faptului că se hrănesc prost, continuă să trăiască grație
acesteia.
Putem
spune că omul material se găsește în sânul unui corp ovoid (un ou mare) care
îi servește drept acumulator de energie vitală sau de biotoni.
c.
Și iată cum această „fiziologie”
devine extrem de interesantă.
De-a
lungul somnului natural, corpul vital abandonează pe pat corpul material. Se produce
un fenomen spontan de dedublare. „Corpul vital” ca o cochilie goală, survolează
corpul material, dar rămâne legat de acesta din urmă printr-un cordon de
substanță elastică. Ruptura acestui cordon antrenează moartea („moartea”[1]
care înseamnă trei pași, sau tripla separare, socotind și corpul
mental).
Am
spus mai înainte că energia vitală nu rezultă din materie. Corpul ovoid,
care fixează biotonii, veniți din eter, o transmite corpului material.
„Biotonii”,
sau grăunțele de viață, astfel captate, penetrează în organism prin
punctele de acupunctură și prin punctele de emergență nervoasă și senzorială
(ochi, nas, în mod particular). Biotonii apar în spațiul solar, dincolo de
frontierele electronice, delimitate de lumină. Ei urmează, pentru a veni până
la noi, marile circuite de energie și călătoresc, în general, împreună cu fotonii
(materie electronică în stare născândă).
d. Mecanismul
dedublării din timpul somnului natural este generator de energie vitală și
reparator al corpului material
Acest
„mecanism” este blocat în timpul insomniei și în timpul somnului agitat
(de către visele organice sau de coșmaruri), sau în timpul somnului
artificial (cel cu ajutorul barbituricelor).
„Falsele
dedublări” provocate de drogurile halucinogene, hipnoza, anestezicele medicale,
alcoolul etc. nu favorizează deloc încărcarea cu biotoni. Este motivul
pentru care cura medicală de somn artificial, după metoda medicilor materialiști, nu aduce ameliorările
scontate.
Vrăjitorii
din Africa, yoghinii din India, cu dansurile lor rotitoare, cu fosfenele
lor și alte stimulări ritmate ale organelor de simț, provoacă în mod mai
sănătos acest fenomen.
Dar
adevărata eliberare a „corpului
vital” se obține prin oboseala fizică sănătoasă
(combinată cu anumite restricții alimentare), factor al somnului natural, așa
cum fiecare dintre noi o știe.
Astfel,
exercițiul și frugalitatea sunt cele două remedii ale insomniei și ale epuizării
vitale (astenie), pentru că ele favorizează fenomenul „dedublării”,
generator de energie vitală.
În
privința viselor, precizăm
că toate acele vise de nivel inferior (unde
se agită senzații viscerale de tot felul, indigestii, tulburări
metabolice etc. și care „fură” cortexului energia nervoasă în beneficiul
diencefalului) sunt contrare „dedublării”.
În
schimb, visele superioare (premonitorii,
inițiatice, revelatoare, profetice) sunt de altă natură.
Cortexul (creierul gânditor) funcționează în acest caz ca o antenă de psihoni.
Aceste vise, deci, nu dăunează dedublării corpului vital; ele aduc chiar dovada
că acest fenomen se derulează normal și este pe deplin favorabil reîncărcării
energetice a corpului material.
Din
aceste motive, cel ce postește va trebui să doarmă profund, fără vise organice.
Iar postul va fi oprit dacă crizele curative, prin violența lor, antrenează
insomnia. Cel ce postește, de exemplu, mâncând zahăr, sau dormind cu ajutorul
barbituricelor, aplică totul, mai puțin metoda bună.
Severitatea
noastră față de cei ce utilizează asemenea procedee nu este excesivă. Pentru a
beneficia din plin de dezintoxicare și de post, în particular, nu trebuie să
întrerupem curentul de energie indispensabil care dirijează aceste procese.
3.
Acest curent de energie se condensează în noi pentru a forma „Forța vitală”, al cărei sediu este
în sistemul nostru nervos și în glandele noastre endocrine.
Această
noțiune de „Forță vitală” este importantă. Ea separă încă o dată învățătura
noastră de gândirea medicală oficială, cu atât mai mult cu cât noi afirmăm că această „Forță vitală”
este inteligentă.
Mașina
corporală animată de „Forța vitală”
(motor care merge cu biotoni) are această caracteristică de a se autorepara.
Este ceea ce distinge mașina vie, construită de Dumnezeu, de motoarele
mecanice construite de om.
„Forța vitală” este reparatoare în
același fel în care este și directoare. Într-adevăr, ea asigură
reînnoirea (în caz de boală) și menținerea coloniei celulare (sănătate).
Pentru
a acționa în acest fel și în mod corect, ea trebuie să fie inteligentă.
Într-adevăr, ea se exercită întotdeauna în interesele organismului. Noi nu
putem să acționăm mai bine decât ea.
Viața
nu poate dori în același timp și să existe și să se distrugă. „Biotonii” se
supun legilor superioare ale Creației, altfel ar fi „nebuni” și ar înceta să
mai reprezinte Viața. La fel, „electronii”, elemente materiale, nu refuză să se
învârtă pe orbitele lor. Ei se supun legilor gravitației și a schimburilor
periferice.
Dar
inteligența materiei vii este o noțiune pe care materialiștii o acceptă dificil.
Ei nu cred, de exemplu, în autovindecare și se gândesc că o intervenție
exterioară (cea a medicului) este întotdeauna necesară.
La
fel, ei rămân convinși că boala locală rezultă dintr-o agresiune externă
(lovituri, frig, microbi etc.) și că această agresiune este imprevizibilă
sau accidentală și în consecință nu ne face responsabili pe noi înșine.
În
realitate, boala locală provine dintr-o lentă deteriorare, venită chiar din
interiorul organismului, din umorile noastre; este o scadență previzibilă de
care suntem responsabili.
Ne
înțelegând nici originea și nici natura bolilor locale care ne ating, ne
concepând existența unei forțe vitale inteligente care luptă eficace pentru a
aduce ordinea în organism, și ne știind, bineînțeles, nici originea acestei
forțe, medicii oficiali, în ciuda bunăvoinței lor, sunt incapabili să înțeleagă
cum postul și somnul pot vindeca un corp bolnav. Naturopatul,
dimpotrivă, știe că aceste procedee stimulează forța vitală și că îi dau
acesteia toată libertatea de acțiune în profitul corpului amenințat.
Țineți
minte, în funcție de explicațiile date mai sus, că acțiunea postului este
întărită de somn (sau relaxare) și că invers, aceste procedee favorizează
practica postului.
Avem
deci interesul să le combinăm, așa cum se practică acestea în decursul curei
naturopate de detoxifiere.
4.
Practica postului conduce la culmile cele mai înalte ale gândirii și ale
înțelepciunii
Acest
fenomen merită, de asemenea, să fie menționat. El situează postul în
contextul său psihologic și spiritual, ceea ce mulți autori nu fac. Această
poziție ne îndepărtează, încă o dată, de gândirea medicală oficială care vede
în post, nu doar riscuri de nutrire (cu inaniție și criză convulsivă, mortale
pe plan fizic) dar și riscuri de dezordine mentală cu pierderea memoriei,
agresivitate și nebunie (pe plan psihic). Realitatea este alta. Noi știm care
este acțiunea benefică care are loc pe plan material și vital. Alte acțiuni, la
fel de fericite ca și ultimele menționate, se întâmplă în etajele superioare.
În
cursul autolizei și drenajului care rezultă în timpul postului (și al relaxării
nervoase) se produc fenomene și asupra celorlalte corpuri ale omului.
Vom vorbi aici de corpul mental și de corpul spiritual.
a.
Corpul mental inferior este responsabil de afectivitate, de instinct și
de toate nevoile și tendințele marcate de tonalități de durere sau de plăcere
de tristețe sau de bucurie.
Acest
corp găsindu-se parțial eliberat de „mizeriile umorale” își pierde puțin câte
puțin stările sale de sensibilitate exagerată, de dorințe meschine, de pasiune
și egoism, care caracterizează ceea ce este cel mai rău în noi (animalul).
Într-un
cuvânt, cel care postește devine mai bun și vede înflorind în el calitățile
inimii și altruismul.
b.
Corpul mental superior beneficiază, de asemenea, de efectele
binefăcătoare ale unei astfel de cure. Inteligența scapă de starea de confuzie,
iar rațiunea de contradicțiile sale, dezordini la nivel mental întreținute de
„logica personală” provenită din afectivitate.
Ființa
umană câștigă în luciditate. Judecata sa devine mai sigură iar raționamentele
mai bine efectuate.
c.
Iar corpul mental superior, fiind parcă atras, tinde să se ridice până la
corpul spiritual.
În
cel mai bun caz, el caută să se identifice cu acesta din urmă; este starea
excepțională de Sfințenie.
De-a
lungul acestei treceri, mentalul se îmbogățește de gânduri noi, creatoare,
într-un cuvânt cu „psihoni”, până la atingerea cunoașterii perfecte, care nu
este livrescă, o poartă deschisă spre înțelepciune și vastele spații
ale spiritualității, domeniu al „spiritonilor”.
Este
demersul preconizat de yoga regală (sau integrală); este cucerirea „lânii de
aur” de către faimosul Jason și companionii săi Argonauții.
„Postul
corporal” combinat cu liniștea (post mental) și cu meditația, și de
asemenea cu somnul și relaxarea, rămâne deci unul din marile mijloace
de refacere a oricărui edificiu uman. Este în același timp
„șezlongul” organelor, operația fără bisturiu, purificarea umorilor și a
sentimentelor, redresarea mentalului, și împlinirea
spirituală, eliberatoarea sufletului nemuritor înlănțuit în materie în
corpurile vii.
Prin
sănătatea corpului și prin aceste mijloace ne ridicăm la spiritualitate,
finalitate umană, și nu prin disprețul față de „zdreanța corporală”, sau
prin practica mortificării, dăunătoare pentru echilibrul general.
Antistene,
filosof atenian, discipol al lui Socrate, și al cărui elev direct a
fost Diogene, credea că suicidul era cea mai bună metodă pentru a
elibera sufletul care, spunea acest „cinic”, „plătește prea scump acest sejur
pe care îl face în corp; acest sejur îl ruinează, îl discreditează, și el nu va
fi niciodată trimis suficient de devreme la adevărata sa casă”.
Pentru
noi, dimpotrivă, sufletul este la „școală” în acest corp material pe care îl
ocupă, unde dobândește experiența care îi lipsește și care îi va fi utilă
în cer; el trebuie să rămână cât mai mult timp posibil (trebuie să trăim ca bătrâni
și în perfectă stare de sănătate pentru a deveni înțelepți). Trebuie să facem
în așa fel ca „închisoarea trupească”, unde se găsește acesta, să nu fie
prea dezagreabilă pentru el. Aceasta este lecția filosofică a
Naturopatiei.
Numeroși
sunt cei care din cauza felului în care au fost formați în școală, vor refuza
să ne urmeze în această direcție; cu toate astea, procesele de regenerare se
derulează exact așa cum le-am descris mai sus.
Calea
perfecționării umane nu este cea a grefelor de organe sau a injecțiilor cu
hormoni, nici cea în care
morala este bazată pe întâmplare, pe legea numerelor mari și pe
dorințele cele mai nebunești ale oamenilor.
5.
Dacă ar fi nevoie de un certificat de autenticitate al cuvintelor
noastre, l-am găsi pe acesta în istoria trecutului.
a.
Esenienii, strămoșii naturopaților, cunoșteau bine această triplă purificare a
corpului, a inimii și a spiritului.
Ea
stătea la baza învățăturii inițiatice în „Academiile” Greciei
antice. Această cunoaștere a fost transmisă de preoții lui
Osiris, care, la rândul lor, o dețineau de la Naacali, instructori
veniți din MU.
În
acest trecut îndepărtat, artele majore pentru ameliorarea rasei nu erau chimia
și nici bisturiul, ci posturile alimentare, tăcerea, somnul, relaxarea,
alimentele solare, postúrile yoghine și fluidele emanând din „monade”.
Acțiunile
acestor fluide, insuficient cunoscute de oamenii moderni, încep cu magneții și
ajung până la rugăciune, trecând prin transfuziile vitale și telepatie.
Sofrologia
actuală, sinteză de sugestie și de magnetism, este o imitație palidă a ceea ce
se făcea altădată prin intermediul acestor
fluide. Platon vorbește despre asta în
scrierile sale și Hipocrate a preluat esențialul din sanctuarele din Egipt.
În
ceea ce privește continentul MU, avem dovada că exista, înaintea
potopului, adică înaintea ridicării munților și deplasării planetei Terra de la
axul său, un mare continent, în sânul Pacificului, unde locuia un popor
foarte instruit, a cărei civilizație este la originea tuturor celor care au
apărut gata făcute la începutul „timpurilor
noastre istorice”(enigmă încă nerezolvată de știința oficială).
b.
Cunoștințele de igienă a vieții și medicale ale acestor prime popoare erau
în mod clar naturiste.
Pentru
Naacali, în post și somn, „Dumnezeu însuși ia în mână creatura sa și îi
repară greșelile”. Nu putem spune mai bine de atât.
Micile
tratamente simptomatice, chiar și cele care au o formă naturală, ca
și acele de acupunctură, plantele medicinale, manipulările vertebrale,
aplicarea de metale etc., sunt intervenții umane la limita domeniului vizibil
și local, dar pe măsură ce ne ridicăm pe scara valorilor (sunt șapte
grade), ajungem la tehnica de autovindecare prin reforme de viață, ordine mentală și stăpânire de sine, care sunt de esență
divină și care lasă mult în urmă toate micile forme de medicină, neputincioase
pentru rezolvarea problemelor fiziologice pe care le pune boala.
Postul
nu este deci un procedeu izolat, inventat la întâmplare, a unei speculații
științifice făcute de către un cercetător care ducea lipsă de progrese în
descoperirile pe care le făcea. Este o învățătură inițiatică. Materialismul nu
predispune la acest tip de cercetare. Un om de știință pur nu poate să înțeleagă
acțiunea postului (nici cea a somnului), fondate pe un concept de energie pe
care el o neagă. La fel este și cu efectele produse de faza negativă a
meditației, în care „vidul mental” realizat îi dă cortexului posibilitatea
să joace rolul de antenă de psihoni (una dintre funcțiile psihice cele
mai atrofiate la marea majoritate a oamenilor moderni și a cărui existență materialiștii
nici nu o bănuiesc, în ciuda fenomenelor de imaginație creatoare care se
petrec în ei înșiși).
Doar
naturopatul autentic, adică „igienistul vitalist”, poate avea idei exacte
despre aceste subiecte.
Această
carență filosofică este cea care face ca atunci când anumiți medici clasici
sunt dispuși să recomande postul, aceștia comit întotdeauna două erori
regretabile: aceea de a izola procedeul și de a-l aplica strict în scop anti
simptomatic. În primul rând, ei concep postul ca o tehnică în sine, în
afara contextului „curei de detoxifiere naturopate”, ceea ce poate avea
consecințe grave.
Pe
de altă parte ei fac din post o terapeutică specifică cu
indicațiile și contraindicațiile sale.
Postul
nu tratează o boală sau alta, le tratează pe toate în numele
unității morbide, umorale.
Și o face în cadrul curei de detoxifiere, a cărei construcție tehnică
evită violența crizelor curative și scurtează durata acestei încercări, mărindu-i în același timp eficacitatea.
Astfel,
am văzut medici conștiincioși, dar incompetenți, recomandând oprirea
postului în urma unei erupții de eczemă, sau chiar invitându-și pacientul
să mănânce zahăr brun pentru a frâna criza de acetonă apărută în timpul
postului, în timp ce îi recomandă să continue această cură. Aceste două
recomandări sunt pătate de erori.
În
primul caz, postul merita sa fie continuat, dar cu stimularea mai energică a
emonctoriilor și cu creșterea duratei de relaxare.
În
al doilea caz, postul trebuia oprit imediat, apoi reluat mai
târziu, periodic, cu
durate ale acestuia din ce în ce mai lungi, până la epuizarea
rezervelor grase responsabile, fără a dăuna rezervelor de zahăr
utile acestei munci.