Filosoful Louis Jugnet scrie undeva că „Psihanaliza este legată de o falsă filosofie materialistă, relativistă şi hedonistă, ce se sprijină pe enorme sofisme logice, teoria sexualităţii fiind inadmisibilă şi inacceptabilă.
Cititorii însă ar putea replica: Totuşi, ea
vindecă… Nu există nicio contradicţie între a spune că psihanaliza este un fals
în sine şi că unii se trezesc vindecaţi, la o adică”.
Gaston Bardet continuă în acelaşi sens: „Fondată pe un
vast cerc vicios, nu doar pe o falsă filosofie, ci și o falsă interpretare a
proceselor mintale, psihanaliza este pe cale de dispariție, în ciuda urletelor
furioase ale masoneriei sale sexuale”.
„Freud a minţit!”
Titlul acesta pare sever, fără sens, injust? Este dreptul fiecăruia şi al
tuturor să critice un autor dacă au argumente serioase în acest sens. Că un
autor celebru este acuzat de minciună, poate să pară şi mai grav. Totuşi, ar
putea fi vorba de vreun artificiu născut din nevoia de a frapa cu orice preţ.
În orice caz, este vorba de o acuzaţie virulentă, care trebuie justificată.
Iată o triplă justificare, în contul lui Jean GAUTIER:
1). Freud s-a jucat cu omul, neţinând cont că acesta este
deopotrivă corp şi spirit,
cele două fiind inseparabile. El nu a vrut să admită evidenţa că trupul are o
influenţă asupra spiritului, una cel puţin la fel de puternică şi efectivă ca
aceea a spiritului asupra corpului.
2). Freud a respins cu încăpăţânare toate fenomenele
funcţionale, mai ales procesele şi influenţele glandulare, acceptând numai pe
cele psihologice, ajungând astfel la o mulţime de falsuri şi
inexactități.
3). Freud a abordat studiul spiritului omenesc cu un astfel
de dogmatism, rigiditate şi prejudecăţi încât, el însuși s-a plasat în
opoziţie totală cu tot ce se ştia, cu tot ce se descoperise înainte de el. El a
recunoscut că s-a plasat în această opoziţie, când, la universitate, studenţii
nu i-au acordat încrederea pe care el o sperase. Singur s-a plasat în această
situaţie, singur s-a împietrit în aberaţii iremediabile. Nu putem încălca şi
batjocori constatările milenare ale oamenilor din toate epocile.
Acestea sunt principalele motive pentru care, după cum spune
Dr. Gautier, „soarta operei lui şi judecata noastră asupra acesteia, este
după cum singur le-a voit, singur le-a conceput”.
De ani şi ani, criticii lui Freud şi ai Psihanalizei s-au
înmulţit, atât pentru pretinsul aspect medical şi terapeutic al psihanalizei,
cât şi pentru detestabila filosofie a unei caricaturi omeneşti mânate exclusiv
de instinct, mai ales pretinsul instinct sexual. Totuşi, până în zilele
noastre, a fost destul de dificilă formularea unei adevărate critici
ştiinţifice la adresa psihanalizei şi a freudianismului. Motivul principal este
că psihicul ţine încă, în bună măsură, de mister, în ciuda eforturilor unor
Charcot, Janet, Babinski, a cercetărilor privind localizarea cerebrală a
isteriei şi altor tulburări de personalitate. Ce legătură poate exista între
tulburări psihice ca acestea şi localizările cerebrale căutate de unii şi de
alţii? Cercetările asupra schizofreniei cu influenţe psihomotrice, conduse de
profesorul H. Baruk, au arătat că tulburările respective au o cauză fiziologică,
funcţionarea întregului domeniu psihosomatic explicându-se prin fiziologie,
prin funcţionarea întregului organism.
Ca savant, Babinski nu concepea că tulburările psihice pot
să apară fără o bază tangibilă, în afara substratului fiziologic funcţional.
Acesta a fost atu-ul lui faţă de Freud, care a făcut abstracţie de orice proces
funcţional, bazându-se pe vise şi ficţiuni psihice. Babinski considera că
tulburările de personalitate nu depind de localizarea organică şi nu accepta
existenţa unui raport între centrii cerebrali şi tulburările psihice. El avea
dreptate, dar la vremea respectivă nu se punea problema primatului endocrin
faţă de cel nervos.
Freud se arătă indecis, o vreme, ezitând să respingă
dintr-o dată elementele ce i-ar fi putut justifica ideile pe baza unor oarecare
certitudini fiziologice. În august 1896, el scria amicului său Fliess: „Poate
îmi vei procura terenul fiziologic solid, pe care aş putea stabili cele ale
mele, fără a încerca să le explic prin psihologie”. E. Jones,
biograful lui Freud, subliniază că „Freud nu s-a putut elibera uşor din
chingile neurologiei, care i se părea o bază ştiinţifică sigură”.
Freud demarase prost de la bun început în cercetarea
cauzelor tulburărilor funcţionale pe creier şi centrii nervoşi, nucleele
piramidale, cerebel etc., fără să depăşească tradiţia psihiatrică a vremii
respective. Babinski se axase pe două idei opuse. Deşi important, efortul lui
Babinski nu a fost foarte fecund, mai ales pentru cei ce ştiu că, de peste 30
de ani, Jean Gautier vorbea despre nebănuita importanţă a sinergiilor
endocriniene în geneza tulburărilor psihice, rolul principal, în toate
procesele de adaptare, revenind glandei tiroide, genitala interstiţială
urmând-o în importanţă, mai ales în echilibrul şi stabilitatea glandulară a
individului.
Cât priveşte tulburările psihice ale personalităţii, de
exemplu isteria, Freud şi Babinski nu puteau spune că aceasta are o localizare
cerebrală precisă, lucru dovedit, în final, de Babinski. Trebuia găsită o altă
cauză. Aşa a ajuns Freud la ideea inconştientului. Ce este inconştientul
freudian? Mai întâi, inconştientul este o ipoteză – o spune el însuşi,
în primul capitol din Abrégé de
psychanalyse (Rezumat de
psihanaliză): „Majoritatea filosofilor… declară că existenţa unui psihism
inconştient este o absurditate. Totuşi, exact asta trebuie să presupună psihanaliza,
ceea ce constituie a doua noastră ipoteză”.
În realitate, inconştientul psihanaliştilor nu există, lucru
demonstrat de Dr. Gautier în cartea sa. Inconştientul este, oarecum, suma înregistrărilor
noastre automate, memorizate în celulele cerebrale. Este vorba de automatisme
nervoase, ce nu există decât în cadrul proceselor endocrine de care depind în
mod direct înregistrările nervoase. Pentru Gautier, în cadrul proceselor
normale, ca şi în cazul tulburărilor, viaţa de relaţie este rezultatul
reversibilităţii fenomenelor psihice, al interacţiunilor constante dintre
adaptările de ordin endocrin şi automatismele nervoase. Iată ce scrie Gaston
Bardet: „Posedăm funcţii psihice numite memorie şi imaginaţie;
inconştientul nu este o «nouă funcţie», apărută în secolul XX. Este vorba
despre un fals nume dat memoriei. De ce să păstrăm, să menţinem această
deghizare care creează confuzie generală… După cum a arătat filosoful brazilian
Almir de Andrade, în urmă cu 20 de ani, dacă observaţiile lui Freud n-ar fi
fost viciate de un a priori, ele ar fi trebuit să-l conducă la abandonarea
ipotezei inconştientului, imediat ce aceasta a fost formulată…«El ar fi trebuit
să renunţe definitiv la inconştientul dovedit ipoteză rudimentară, sterilă,
nulă; în locul inconştientului, Freud ar fi trebuit să lărgească, să extindă
conceptul de conştiinţă.»”
După inconştient, altă idee absurdă a lui Freud a fost instinctul sexual, veritabilul deus ex machina al psihanalizei. Ce este
acest salvator, acest Mesia protector, apărător şi eliberator?
Instinctul sexual freudian este o ipoteză în plus, tot nedovedită ca şi
inconştientul. Freud însuşi o spune în Trei eseuri asupra teoriei sexualităţii:
„Pentru a explica nevoile sexuale ale omului şi animalului, Biologia recurge
la ipoteza instinctului sexual”.
În realitate, la om, instinctual sexual nu există, după cum
o demonstrează Dr. Gautier. Omul are doar tendinţe sexuale, ceea ce este cu
totul altceva, un ceva care ne separă de animale. Vorbind de Freud, în cursul
de la Bruxelles, Paul Sollier refuză „principalele tâmpenii ale acestui
mare simplist, de la care ne-a rămas termenul de «complex», care este
amestecat cu toate şi cu orice. Complexul lui Oedip este însă un scandal, un
caraghioslâc…”
„Este surprinzător şi de neînţeles, scrie Gautier, că
originea întregului sistem psihanalitic se sprijină pe ipoteze, pe care
psihanaliştii le-au adoptat fără să înțeleagă că supoziţiile lor fanteziste se
bazează pe aparenţe, pe tendinţe sentimentale, și nu pe veritabilele cauze ale
proceselor respective”.
Ipotezele se emit, dar apoi se verifică! În lipsa unei
veritabile verificări ştiinţifice, am fi fost în drept să sperăm că rezultatele
terapeutice ale psihanalizei vor sfârşi prin a dovedi îndreptăţirea celor două
ipoteze. De zeci de ani, toată lumea aşteaptă. Vorbind despre cartea lui A.
Fabre-Luce, Hansen Catta repetă exact ceea ce acesta a spus despre Sigmund
Freud: „Ceea ce acesta a spus adevărat nu este nou, iar cele noi spuse de el
nu sunt adevărate”.
Cum se explică succesul freudianismului, al psihanalizei –
să fie vorba despre atracţia noului, despre seducţia superficialității? – fără
nici un bagaj serios de cunoștințe, doar câteva observaţii, interpretări seducătoare,
dar abracadabrante, o mulţime de ipoteze neverificate din punct de vedere
ştiinţific?
După numeroasele critici ale freudianismului, psihanaliza
este pe cale de dispariţie, audienţa ei fiind tot mai slabă. Mulţi încep să se
întrebe dacă Freud a crezut cu adevărat în teoriile psihanalizei. Pe tema asta,
toate îndoielile sunt permise. Thomas Molnar, profesor la Universitatea din
New York, povesteşte cum i-a răspuns Freud viitorului său discipol Kardiner,
care voia să ştie mai multe despre Totem şi Tabu, faimoasa teorie a
psihanalizei: „Ooo, i-a răspuns Maestrul, nu trebuie să o luaţi în serios.
Am inventat-o într-o duminică, după-amiaza, pe ploaie…”
Pe de altă parte, potrivit lui E. Jones, faţă de ruptura ce
se profila între Freud şi Jung, primul l-ar fi implorat pe al doilea, care îi
era prieten: „Promiteţi-mi că nu veţi abandona niciodată teoria sexuală,
care este esenţială. Din ea trebuie să facem o dogmă, un bastion inviolabil şi
invincibil”.
Subliniez spusele lui Freud, către Ferencsi și Jung, în
timp ce erau pe vaporul ce-i ducea la New York, în 1909: „Ăştia habar n-au
că le băgăm mortul în casă, că le aducem ciuma”(E. Jones).
Acelaşi Gaston Bardet spune că „Psihanaliza este o
religie, cu fanaticii şi cu schismaticii ei. O religie cu «seminariile»
ei, în care sunt trataţi «laicii», adică psihanaliştii ce nu sunt încă medici…
Trebuie să fi iniţiat, pentru a deveni «pur». Fiecare analist trebuie să fie
psihanalizat de două ori, pe cât posibil, de către doi «iniţiați», ei înşişi
psihanalizaţi în prealabil… Trebuie ca sistemul psihanalist despre lume să se
substituie ideilor de conştiinţă morală, pe care un candidat le-ar mai putea
avea.
Freud a fondat un Ordin secret, o fraternitate cu reuniunile
şi limbajul ei secret. În 1920, la şase dintre discipolii săi le-a încredinţat
câte un inel cu agată, piatra tulbure și simbolul propriei lor… sclavii. Este
vorba de o adevărată masonerie, cu loji secrete în lumea întreagă, care se pun
pe treabă când «Magul cel Negru» este atacat”, spune Emile Ludwig.
În chip de concluzie, îl cităm pe profesorul H. Baruk, mare
psihiatru, care în cartea sa, Eseuri
despre medicina ebraică în contextul istoriei evreiești (Essais sur la medicine hébraïque dans le
cadre de l’histoire juive), la pagina 172, spune următoarele:
„Pe plan medical, dintre multe observaţii, notăm
următoarele:
1). Psihanaliza lungeşte vreme de ani şi ani nevrozele
susceptibile uneori de vindecare, printr-o mişcare morală şi afectivă sau prin
tratament biologic.
2). Psihanaliza exagerează şi aprinde conflictele prin
mecanismul ţapului ispăşitor, aruncând responsabilitatea tulburărilor pe
anturaj. De aici crizele conjugale şi revendicările fără de sfârşit, fără
niciun profit pentru bolnav, veritabilă paranoie iatrogenă.
3). Psihanaliza nu admite ancheta imparţială în caz de
conflict, nu caută adevărul, nu recunoaşte conştiinţa morală, nici problemele
sociale, cedează adesea în faţa dorinţelor individuale, fără să se preocupe de
ceilalţi.
4). Psihanaliza favorizează uneori nevrozele, pe care le
separă, injust, de psihozele pe care Freud nu le cunoştea, din cauza unei
incomplete practici psihiatrice.
5). Orice acţiune omenească este interpretată de
psihanaliză prin intermediul dorinţei instinctive, presupunând dorinţe
inconştiente neverificate, dorinţa de a ucide persoana iubită, dorinţa
victimelor de a se înţelege cu opresorii etc., privilegierea tuturor acestora
falsificând relaţiile omeneşti şi introducând pretutindeni o culpabilitate
adesea imaginară, neverificată.”
Fie ca această remarcabilă lucrare critică a Dr. Jean
Gautier, despre Freud şi psihanaliză, să contribuie la replasarea cunoaşterii
Omului pe calea pe care ea nu ar fi trebuit niciodată să o părăsească.