Universalitatea (adică faptul că astăzi tehnica poate fi
întâlnită pretutindeni, iar sistemul tehnic se extinde în toate domeniile)
trebuie privită din două puncte de vedere. Există mai întâi universalitatea
legată de cadrul și de domeniile de activitate ale omului. Există apoi
universalitatea geografică: sistemul tehnic se întinde în toate țările.
Universalismul este deci mai întâi faptul că „globul întreg
tinde să devină un uriaș Megalopolis în care parcele de natură care încă îi mai
rezistă acestui impact invincibil nu reprezintă decât un fenomen rezidual;
starea lui logică și inexorabilă este cadrul artificial fabricat de mașinile
automatizate” (A. Molès). Dar semnul acestui universalism este schimbarea de
atitudine în raport cu această lume a obiectelor: nu se mai opune o natură,
umană, benefică, în armonie cu omul, mașinilor, concepute ca un rău necesar,
acceptabil doar în vederea producției; acum există o acceptare pozitivă și
bucuroasă a acestora, realizată nu doar ca urmare a beneficiilor materiale, ci
și a consumului estetic al mașinii: valorile estetice ale uzinei, ale
materialelor noi, ale publicității, ale electronicii, atrag după sine un acord
între mijloacele noastre de producție și sensibilitatea noastră. Se ajunge
astfel la creația nu doar spontanee, ci conștientă și voluntară, a unui univers
de obiecte. Vechii luări în posesie manuale a lumii naturale i se substituie o
luare în posesiune mentală, prin simbol și imagine, a lumii tehniciste. Arta
este în același timp martorul acestei universalizări și mijlocul nostru de
adaptare. Datorită ei, „parcul” de obiecte se reînnoiește mereu în direcția
unei mai bune sensibilizări și acoperă
aproape în totalitate ambientalul uman. Prin intermediul ei, tehnica nu se mai
mulțumește cu justificarea sa funcțională și pătrunde în lumea esteticii
aparent gratuite. De aceea designul mi se pare mai semnificativ pentru acest
universalism decât căutările, realmente gratuite, ale artei cinetice, care
constituie un reflex al tehnicii pentru esteți, dar nu și crearea unei lumi
noi. Însă nu doar ambientalul, în totalitatea lui, ci toate activitățile omului
tind să devină obiectul diverselor tehnici. Fiecare activitate a fost supusă
unei reflecții de orientare tehnicistă. Fiecare activitate a fost dotată cu
instrumente sau cu metode create de tehnică. Nu mai există practic nici un
domeniu rămas în afara tehnicii. De la activitățile cele mai modeste până la
cele mai elevate, totul este acoperit de procesul tehnicist. Există o tehnică
de lectură (așa-zisa lectură rapidă), o tehnică de masticație, toate sporturile
devin din ce în ce mai tehnice, există o tehnică a impulsionării culturii, alta
a comportării la o reuniune, iar această enumerare ar putea continua la
nesfârșit. Nu e vorba numai de faptul, bine cunoscut, că în cadrul fiecărei
activități se multiplică numărul mașinilor care implică un anumit comportament,
ci și de acela că activitatea, ea însăși, devine tehnicizată: există o
conjuncție între aparat și metodele lui de utilizare și tehnicizarea
gesturilor, activitățile independente ale aparatului. Există, pe de o
parte, „echipamentul” de care dispunem,
iar, de cealaltă parte, cea mai bună modalitate de a acționa în cutare sau
cutare împrejurări pentru a se obține cutare și cutare rezultate.
Interpenetrarea celor două procese este cea care generează universalismul
tehnic la nivelul individului și, în același timp, universalizarea procesului
de consum tehnic, și nu e vorba doar de mașini, ci și, de exemplu, de
medicamente, a căror generalizare produce un comportament specific. Acesta este
condiționat de automobil, de posturile de televiziune, dar, în același timp, și
de tehnicile de relaxare sau de dinamica de grup.
Simondon a arătat excelent cum învățământul, al cărui model
care, după el, este cel asumat prin Enciclopedie,
este în concordanță cu avântul tehnicist, fiind el însuși tehnicizat. El este
astfel „de două ori universal”, prin publicul căruia i se adresează și prin
informația pe care o oferă. E vorba de cunoștințe destinate tuturor. De
cunoștințe oferite în spiritul celei mai largi universalități posibile, după o
schemă circulară, care nu presupune niciodată o operație tehnică limitată la ea
însăși, ci e mereu legată de altele și se bazează pe un număr redus de
principii. Pentru prima dată (odată cu Enciclopedia)
vedem constituindu-se un sistem tehnic, iar această universalitate consistentă
care presupune o rezonanță interioară a
lumii tehnice pretinde ca lucrarea să fie accesibilă tuturor și să se
constituie într-o universalitate. Și de aici admirabila concluzie a lui
Simondon: „Enciclopedia este un fel
de Sărbătoare a Federației a tehnicilor, care își descoperă pentru prima dată
solidaritatea”.
Iar acest universalism este marcat de uniformizarea
necesităților. Pe măsură ce este atins un anumit nivel tehnic, aceleași
necesități apar, se pare spontan, dincolo de diferențierile dintre națiuni și
dintre categoriile sociale. R. Aron a arătat cu precizie că „tendința oricărui
grup social, ajuns la un anumit nivel al veniturilor, și a oricărei națiuni
este aceea de a dori aceleași bunuri pe care le posedaseră grupurile ce le-au
precedat în această ascensiune”. Și tot așa, cred că Tauraine are perfectă
dreptate când arată că în prezent clasa socială nu mai constituie factorul
explicativ al comportamentelor culturale. „Spectatorul de la cinematograf sau
conducătorul auto nu-i mai aparțin niciunui grup social și trebuie să efectueze
treceri permanente de la lumea muncitorească la masă, la nediferențierea prin
vestimentație, prin spectacolele sau competițiile sportive la care participă”.
Tehnicile nu-i aparțin unei clase, dar modifică în mod decisiv comportamentele sociale
și tind să le uniformizeze, sub masca ideologiilor divergente. Pornind de la
asemenea observații, trebuie să reamintim, ceea ce este, desigur, o banalitate,
că fenomenul tehnicist modifică stilul de viață în totalitatea lui. Dar aceasta
implică universalismul tehnicii. Să ne gândim doar la aparatele casnice: ele
au, desigur, un rol pozitiv, dar - așa cum prea bine știm - atrag după ele un
stil de viață care a fost definit prin formula „acumulare și solitudine” Femeile
sunt copleșite de greutatea lucrurilor pe care le cumpără sau de aceea (încă și
mai tiranică) a celor pe care nu are suficiente mijloace ca să le cumpere. Și,
pe deasupra, ele efectuează acum de unele singure treburile casnice care
altădată implicau o relație, o activitate colectivă. Se produce astfel o
răsturnare pe care o numim eliberarea de sarcinile gospodărești neplăcute (și
chiar este asta!) dar care atrage după sine sarcini noi și o nouă concepție de
viață.
Un articol fundamental al lui Jorge d’Oliveira E Sousa, „Metamorfozele
războiului”, demonstrează admirabil că fiecare inovație tehnică acționează
asupra sistemului de norme (face să fie anulate anumite interdicții,
dinamitează codurile etice considerate desuete, fisurează normele pozitive) cât
și asupra sistemului politic internațional. Dar, la rândul lor, normele și
sistemele își integrează inovațiile tehnice și reglementează utilizarea
acestora, le stabilesc limitele, le impun modalitățile de existență. Ne găsim
în prezența a trei variabile care
reacționează una în raport cu cealaltă. Progresul tehnologic a impus
preponderența variabilei tehnice, iar discursul tehnologic este în contradicție
cu discursul etic și cu cel legalist. Și autorul arată că puterea tehnologică
militară a dus la crearea unui fel de feudalitate medievală. Dar ceea ce
creează distanța absolută dintre „cei mari” și „cei mici” nu este puterea
atomică, este rafinamentul tehnologic
(tendința tehnicii spre miniaturizare), căci arma atomică nu va fi folosită
niciodată în conflictele locale, în timp ce armamentul electronic „împinge la
extrem asimetria dintre combatanți și dintre mijloacele lor”. „Războiul
electronic” face să sară în aer discursul etic despre război (orizontul ce se
întrezărește nu mai este moartea, ci suferința), armele noi înlocuiesc mediul natural
distrus de defolianți printr-un mediu „natural” electronic. „Convențiile
juridice și morale tradiționale aparțin unei lumi revolute, lumii războiului
convențional. Noile forme de violență, tehnică, nu și-au găsit încă discursul
moral potrivit cu propriul lor drept și cu propria lor morală.” Acest articol
arată până la ce punct tehnica a devenit autonomă și determinantă.
Trebuie să adăugăm aici și întrebuințarea factorilor chimici
care influențează voința, și mai ales activitățile și comportamentele. Să ne
gândim la pilula anticoncepțională care transformă relația amoroasă, la
tranchilizantele care fac să funcționeze legătura dintre individ și cadrul său
exterior (scutindu-l pe om de sarcina de a-și stăpâni el însuși împrejurările
și de a-și integra experiențele, căci tocmai această incapacitate face necesară
întrebuințarea tranchilizantului), la drogurile multiple cu ajutorul cărora
este indusă o experiență mistică și orientată o viață religioasă. Desigur, omul
a căutat totdeauna experiențele detensionante (coca) și paradisurile
artificiale. Dar și aici, ca pretutindeni în altă parte, diferența constă în
transformarea acestor mijloace în procedee tehnice în sensul modern al
cuvântului și în integrarea lor în sistemul tehnic general. Actul unui arab care
fumează hașiș nu este același cu al unui hippie. Căci unul se situează într-un
stadiu pre-tehnic și își extrage motivația, ba chiar și practica, dintr-un
anumit număr de deficiențe fiziologice, în timp ce celălalt e situat pe culmea
dezvoltării tehnice, iar actul său (care reprezintă doar în aparență o formă de
evaziune) devine un mijloc prin care își completează inserarea în sistemul
tehnicist. Desigur, unii vor spune: „Pilula sau drogul constituie niște
mijloace de eliberare a ființei umane, tânăra este acum liberă etc. Iar
utilizarea acestor mijloace este voluntară: reprezintă un instrument care ni se
pune la dispoziție. Asemenea reflecții pornesc mereu de la supoziția că ființa
umană este invulnerabilă și autonomă.
Or, noi am arătat că omul este de la bun început integrat în sistemul tehnicist
și modificat de acest sistem. El se folosește de mijloacele amintite ca de o
completare, ca de o expresie, ca de un semn, ca de un adjuvant al tehnicilor
generale pe care le întrebuințează necontenit. Aceste produse nu fac decât să-l
condiționeze în aceeași direcție. Dar, încă o dată: noi nu ne ocupăm aici cu
judecăți morale (respectiv dacă e bine sau rău), nici cu problema libertății
(respectiv dacă acționând astfel suntem liberi sau aserviți). Nu acesta e obiectul
lucrării de față. Căutăm să arătăm doar extinderea sistemului tehnicist în
toate domeniile vieții umane, pe care le absoarbe și le modifică. Tehnica își
găsește aplicația în sectoarele cele mai diverse. Nu există niciun domeniu în
care n-ar putea să pătrundă: multă vreme s-a crezut că în muncile agricole s-ar
putea introduce o oarecare mecanizare, dar nu mai mult. Actualmente, munca din
sectorul agrar este inundată de tehnici biologice, chimice, tehnică a creșterii
intensive a porcilor și vițeilor, tehnică a culegerii mecanice a fructelor,
tehnică a desțelenirii pământului și a lichidării vegetației de câmpie
spontane, astăzi până și calculatorul poate fi aplicat la „muncile câmpului”,
deși greu ne-am putea închipui două sectoare mai îndepărtate unul de celălalt.
Și totuși există sarcini esențiale asigurate de calculator - de exemplu
contabilitatea unui ansamblu de exploatări (în Charente-Maritime), căruia i se
va adăuga în curând un serviciu de gestiune agricolă. Interesant este faptul că
e vorba de mici agricultori (25 000 în Charente-Maritime, unde experiența a
început de la proprietăți medii de 25 de hectare) care sunt obligați să se
asocieze pentru a putea beneficia de un asemenea sistem și pentru a căpăta o
anumită formație tehnică, pornind de la care reușesc să economisească foarte
mult timp.
Onimus (Asfixia și
strigătul) a evidențiat excelent invazia tehnicii în domenii atât de
îndepărtate ca dragostea și religia. Dragostea „se reduce la plăcere și la
tehnicile provocatoare de plăcere... Sunt publicate și răspândite rețete de a
se face dragoste, cu scheme și cu moduri de întrebuințare… Sexul se reduce la o
succesiune derizorie de procedee mecanice”. Unul dintre marile domenii care,
împreună cu moartea, se sustrăseseră până acum tehnicii, e astfel inundat de
aceasta. Ceea ce nu trebuie să ne mire, dar atrage după sine două observații
esențiale. Prima dintre ele se referă, evident, la caracterul, ca întotdeauna,
reducționist și separator al tehnicii: dragostea poate deveni tehnică doar cu
condiția de a fi privată de orice sentiment, de orice angajament, de tot ce
înseamnă dăruire, elan sau pasiune, tocmai de ceea ce dragostea are
sărbătoresc, și de a fi redusă la act. Astfel redusă și separată de globalitatea ființei, dragostea poate fi într-adevăr
tehnicizată. Actul sexual separat de viață (cea a protagoniștilor și cea a
ființei căreia i-ar putea da naștere) este un mecanism. Dar faptul de a propune
și de a difuza anumite tehnici (de la „pilulă”, la Kama-Sutra) îl transformă
obligatoriu într-o tehnică, ceea ce conduce la reducția și separația despre
care vorbeam: acestea constituie, mereu și de fiecare dată, rezultatul
aplicării unei tehnici.
A doua remarcă se referă la faptul că promotorii fervenți ai
acestei tehnicizări sunt oamenii de stânga, revoluționarii, progresiștii,
împătimiții de libertate; acești demagogi ai libertății se luptă vitejește cu
obscurantismul moral al trecutului pentru a impune amorul liber. Dar, prinși,
ca de fiecare dată, în propria lor capcană, ei ajută de fapt universul tehnicist
să facă un pas (și ce pas!) înainte, sunt niște mitomani ai libertății, dar în
realitate - sclavii tehnicizării, transformă astfel dragostea în opusul ei și
sterilizează dintr-o singură lovitură și dragostea și sărbătoarea care ar
trebui să o însoțească.
Onimus a evidențiat, de asemenea, invazia tehnicii în domeniul
religios. „Înnoirea religioasă” din ultimii ani, orientată spre Yoga și Zen,
rezultă, într-adevăr, din descoperirea tehnicilor religioase și din faptul că
anumite religii se pretează mai bine decât altele tehnicizării. Ceea ce se
caută nu mai este o concepție despre lume sau o rațiune de a trăi, un sens, ci
niște tehnici (de contemplare, de vidare a minții, de extensiune a spațiului
interior). „În spațiul mental al civilizațiilor tehniciste, cele mai înalte
filosofii se degradează în simple rețete.” E vorba mereu de aflarea unui
procedeu exterior, care pretinde doar
un efort minim (caracteristică eminamente tehnică) pentru a se obține același
rezultat aparent (extazul infuzat de un drog, amplificarea spațiului
spiritual). „Zenul beneficiază de o eficiență perfectă; el cunoaște mijloacele
care fac să explodeze structurile discursului și să se elibereze conștiința
prin asumarea strălucitoare și definitivă a Absurdului.” Procedeul devine esențial. Iar aceasta exprimă necesitatea
extinderii tehnicii în toate domeniile: lumea religioasă devine puțin câte
puțin dominată de ea. Era, de fapt, de mult timp oarecum așa; putem afirma că
procedeele magice, ritualurile, liturghiile, muzica și tămâia au fost niște
tehnici, dar între ele și ceea ce se întâmplă astăzi e aceeași distanță ca și
între operația tehnică și fenomenul tehnic. Am câștigat în eficiență, în
rapiditate, în ceea ce privește suprimarea efortului. De asemenea, în purism,
căci în cadrul noului fenomen tehnic se păstrează doar procedeul ca atare și nu
mai rămâne nimic din trama religioasă „naturală”. La ce bun asceza îndelungată
a exercițiilor spirituale ale lui Ignațiu de Loyola, dacă putem obține același
rezultat cu ajutorul unei pilule? Încă o marcă specifică tehnicii. Ceea ce
primează este eficiența - în timp ce un credincios autentic ar spune, tocmai pe
dos, că ceea ce trebuie să primeze este asceza. Și în cadrul diverselor mișcări
religioase moderne asistăm la aceeași influență a tehnicii: se procedează
necontenit la o comparare a tehnicilor și a rezultatelor - este tocmai o
caracteristică a procesului tehnicist: adepții își povestesc experiențele și
își compară rezultatele. „Conținătorul este pe cale de a înlocui conținutul,
metodele izgonesc sensul, un corpus de rețete standardizate este pe punctul de
a lua locul credinței.” Trebuie să reamintim că în prezent orice acțiune care
se vrea eficace trebuie să i se subordoneze necesarmente tehnicii. Astfel, nu
putem admira un guerillero ca pe un
reprezentant al omenescului care se confruntă cu tehnologia reprezentată de
avion sau de carul de luptă. Nu doar pentru că acesta se folosește, la rândul
său, de instrumente pe care i le furnizează civilizația industrială (arme,
mijloace de comunicare), ci și pentru că, dacă vrea să învingă, trebuie să fie,
înainte de toate, el însuși un tehnician: al organizării (administrație
paralelă), al propagandei, al spionajului etc., tehnici care nu sunt mai puțin
tehniciste (de multe ori, chiar dimpotrivă) decât pilotarea unui avion.
Triumful unui guerillero este
întotdeauna un triumf al tehnicii și marchează angajarea țării lui într-o
direcție tehnicistă.
Iar aceste tehnici universalizate, inevitabile, se raportează
la fel de bine la activitățile individuale, precum și la activitățile
colectivităților, ale ansamblurilor, ale organizațiilor.